Mukaansa tempaava employer branding – avain onnistuneeseen rekrytointiin
Onnistuuko yrityksenne rekrytointi? Sitä mukaa kun työvoiman kysyntä kasvaa, me Wikström Medialla näemme kiistattoman yhteyden rekrytoinnin ja yrityksen työnantajamielikuvan, employer brandingin parissa tekemän työn välillä. Selkeä employer branding -strategia on avain osaavien yksilöiden houkuttelemiseen yritykseen.
Selkeä viesti useilla alustoilla
Uuden työvoiman houkuttelemiseksi yrityksen on luotava vahva tavaramerkki houkuttelevana työnantajana employer brandingin avulla. Hakijat haluavat nyt enemmän kuin koskaan ennen tietää etukäteen, millaista yrityksessä on tehdä töitä, ennen kuin hakemus lähetetään.
On tärkeää muistaa, että rekrytointikampanjan tavoittama potentiaalinen työnhakija tarkastelee yritystä kaikkien käytettävissä olevien kanavien kautta. Yritystä koskevan viestin on siksi oltava selkeä, yhtenäinen ja vaikuttava kaikilla alustoilla.
– Yrityksen on käytettävä eri digitaalisia alustoja vahvan työnantajamielikuvan rakentamiseen, Wikström Median toimitusjohtaja Jakob Wikström kertoo. Kun kuva yrityksestä työnantajana on vahva, se vahvistaa myös yrityksen yleistä tavaramerkkiä, Wikström jatkaa. Yritys hyötyy siksi suuresti panostuksesta employer brandingiin, jonka etuna ovat enemmän aikaa ja kustannuksia säästävät rekrytoinnit.
Viesti – jatkuvasti!
Vaikka rekrytointikampanja olisi tehty kuinka hyvin tahansa, sillä on vain pieni mahdollisuus onnistua, jos yritys on työnantajana tuntematon. Työ employer brandingin parissa on tärkeää, riippumatta siitä, onko yritys juuri perustettu, vanha, pieni tai suuri. Jos potentiaaliset hakijat eivät saa minkäänlaista käsitystä yrityksestä työnantajana, tai saavat siitä kielteisen kuvan, he eivät vaivaudu hakemaan.
– Ei riitä, että viestii vain silloin, kun on tarvetta, Wikström Median key account manager Cecilia Hellund vahvistaa. Osaavaa henkilökuntaa saadakseen yrityksen on viestittävä kestävällä tavalla ja pitkäjänteisesti yrityskulttuurista ja yrityksen vahvuuksista työnantajana.
Älä rakenna pilvilinnoja
Ulkoisessa viestinnässä on oltava rehellinen ja uskottava, eikä maalata harhaanjohtavaa kuvaa yrityksestä. Se saattaa houkutella työvoimaa lyhyellä tähtäimellä, mutta kun todellisuus ei vastaa odotuksia, henkilökunta ei jää yritykseen.
Suurin osa yrityksistä tekee mittavaa työtä huolehtiakseen työntekijöiden viihtymisestä työpaikalla, mutta ei viesti tästä ulospäin. Voi toki listata työn edut ranskalaisilla viivoilla rekrytointisivuille, mutta mitä hyötyä siitä on, jos hakijat eivät koskaan pääse sinne asti?
Yrityksen työnantajamielikuvan on oltava läsnä kaikessa viestinnässä, joka tavoittaa toivotut hakijat. Mutta miten tehdä se parhaiten?
Luovu tylsistä henkilöesittelyistä!
Seutumme Länsi-Suomessa tunnetaan innovatiivisista yrityksistä, joista monilla on jopa johtava asema maailmassa, mutta kun on kyse employer brandingistä, Wikström Media peräänkuuluttaa erityisesti lisää luovaa sisältöä. Tyytyväisten työntekijöiden esiin nostaminen on tärkeä osa strategiaa, mutta tärkeää on myös se, miten se tehdään.
Henkilöesittelyt, joissa työntekijät esitellään kukin vuorollaan, on vanhentunut formaatti, joka voi saada työpaikan näyttämään suorastaan tylsältä.
– Nosta esiin, mitä yrityksessä tapahtuu ja miltä työntekijöiden arki näyttää. Tee se tavalla, jossa yrityksen arvot ja panostukset henkilökunnan hyvinvoinnin eteen paistavat läpi, Hellund sanoo.
Vlogit – osa tämän hetken tietovirtaa
Wikström Medialla me työskentelemme strategisesti useissa eri kanavissa ja ilmaisun eri keinoilla, jotta asiakkaamme tavoittavat toivomansa kohderyhmän. Näiden joukossa vlogeilla on osoitettu olevan vahva vaikuttavuus. Videomateriaali on loistava tapa välittää yrityksen työnantajamielikuva luonnollisella tavalla, johon työnhakijat voivat samaistua.
Varmista yrityksen osaaminen – panosta employer brandingiin
Kilpailu näkyvyydestä ja paikasta ihmisten tietoisuudessa on kivenkovaa. Wikström Media huolehtii siitä, että yrityksenne erottuu työnantajana ja välittää aidon viestin oikealle kohderyhmälle.
Haluatteko, että luomme selkeät strategiat ja mukaansa tempaavaa sisältöä teidän employer brandingiin?
Sovi tapaamisesta kanssamme, niin tulemme kertomaan teille lisää!
Jakob Wikström
CEO & SALES
+358 50 358 5816
[email protected]