Onko ulkoasulla väliä? Art directorimme Jennie Svartsjön haastattelu

Miten niinkin ohikiitävä asia, kuin ensivaikutelma, voi olla tärkeä vahvan brändin pitkäjänteisen rakentamisen kannalta?

Mitä konkreettisia etuja yrityksesi voi saada kehittämällä visuaalista identiteettiään?

Otamme luonnoslehtiön esiin ja kirjoitamme vastaukset näihin kysymyksiin yhdessä art directorimme Jennien kanssa.

 

Nimi: Jennie Svartsjö Ammatti: Wikström Median art directorJenniestä: luova ja erittäin motivoitunut ongelmanratkaisija, yökyöpeli ja diplomaattinen monitaituri, joka tykkää nauraa ja tuoda väriä elämään.

Toimiva ulkoasu on visuaalinen kilpailuvaltti

Yritysten kannattaa kiinnittää huomiota graafiseen profiiliinsa monesta eri syystä. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että yritysten asiakkaat ovat ihmisiä, tai niitä edustavat ihmiset. Ihmiset puolestaan ovat visuaalisia olentoja, joihin esteettisesti miellyttävät asiat vetoavat.

– Monet yrittäjät eivät edes tiedä, miten paljon myyntiä ja tunnettuutta he saisivat brändilleen, jos he kehittäisivät visuaalista viestintäänsä. Art directorina yksi tärkeimmistä tehtävistäni on tunnistaa nämä mahdollisuudet ja kehittää graafisia konsepteja, jotka auttavat asiakasta saavuttamaan tavoitteensa tai mieluiten ylittämään ne, Jennie selittää.

Voisi sanoa, että toimiva ulkoasu on visuaalinen kilpailuvaltti. Tyylikäs verkkosivusto tai kaunis tuotepakkaus voi auttaa yritystä erottumaan joukosta ja viestimään uskottavuudesta ja ammattitaidosta.

Markkinat ovat paljon muutakin kuin kauneuskilpailu

Voisi ajatella, että visuaalisessa viestinnässä on eräänlaista kaksinaisuutta. Yritysten näkökulmasta visuaalinen viestintä on työtä, jossa mielikuvaa luodaan ja vahvistetaan pitkäjänteisesti. Asiakkaan näkökulmasta ensivaikutelma – tai yrityksen useiden visuaalisten esitysten muodostama ensivaikutelmien joukko – voi kuitenkin olla ratkaiseva.

– Ensivaikutelma ei näyttele vain sivuroolia. Sillä on päärooli. Mutta yritysten verkkosivustojen, tuote-etikettien, esitteiden tai muiden asioiden suunnittelussa ei ole kyse vain tyylikkyydestä, Jennie toteaa.

Hyvässä ulkoasusuunnittelussa tulee olla harmoniaa ja sisäistä järjestystä. Siinä on oltava looginen rakenne, jonka erilaiset graafiset elementit ja vihjeet, kuten fonttikoot, sijoittelut ynnä muut ohjaavat katsojaa.

”Ensivaikutelma ei näyttele vain sivuroolia. Sillä on päärooli.”

Ammattilaisilla on isommat korvat

Jos menestykseen on resepti, yhteistyö ja herkkävaistoisuus ovat sen kaksi tärkeintä ainesosaa. Siksi markkinoinnin ammattilainen ja keskinkertainen markkinoija on helppo erottaa toisistaan: ammattilaisilla on isommat korvat.

– Jos haluaa kehittyä tämän alan ammattilaiseksi, on opittava kuuntelemaan. Asiakkaamme ovat oman alansa ammattilaisia, ja heillä on runsaasti tietoa, josta on hyötyä markkinointikampanjan tai muun projektin suunnittelussa. Tutustun siksi aina ensimmäiseksi asiakkaan toimialaan. Jätän suunnitteluajattelun hetkeksi ja teen tutkimusta ymmärtääkseni asiakkaideni tarpeita, heidän toimintaympäristöään sekä heidän asiakkaitaan, Jennie sanoo.

Lopullisena tavoitteena on kokonaisuus, jonka Wikström Median asiakkaat mieltävät näköisekseen ja joka tavoittaa myös asiakkaiden kohderyhmät.

Visio on tärkeintä visuaalista materiaalia

Selkeiden tavoitteiden määrittely suunnitteluprosessin alussa on edellytys sille, että myöhemmin voidaan arvioida visuaalisen viestinnän tuloksia. Kaikki riippuu tavoitteistasi.

Haluatko lisätä brändisi tunnettuutta tai edistää myyntiä? Tuleeko sinun vahvistaa yrityksesi uskottavuutta alalla tai saada lisää asiakkaita sekä ohjata potentiaalisia asiakkaita vuorovaikutukseen brändisi kanssa sosiaalisessa mediassa?

– Tavoite vaikuttaa graafiseen suunnitteluun, markkinoinnissa hyödynnettävien kanavien valintaan sekä siihen, miten kanavia käytetään, Jennie selittää.

”Kaikki riippuu tavoitteistasi.”

Vahvemman brändin rakentaminen ei ole koskaan liian aikaista

– Jos mietit, mitä ihmiset ajattelevat yrityksestäsi tai haluat lisätietoa niistä hyödyistä, joita tyylikäs graafinen profiili voi tuoda brändillesi, suosittelen ottamaan yhteyttä juuri tällaisiin kysymyksiin erikoistuneeseen yritykseen, Jennie tiivistää.

Varaa tapaaminen kanssamme ja selvitä, miten voimme vahvistaa brändiäsi!

LÄHETÄ VIESTI

Älä epäröi ottaa yhteyttä. Arvostamme jokaista tapaamista ja puhelinsoittoa.

    Tämän sivun suojaa reCAPTCHA, mikä tarkoittaa, että Googlen tietosuojakäytännöt ja käyttöehdot ovat voimassa.

    Wikström
    Media

    Ab Wikström Media Oy on yksi Länsi-Suomen suurimmista markkinointitoimistoista ja erikoistunut ideoihin, konsepteihin ja strategioihin.

    Meillä on omaa henkilökuntaa mainosalan kaikilla osa-alueilla. Pääkonttorimme on Pietarsaaressa, mutta meille koko Suomi on lähiseutua ja työkenttänämme koko maailma.

    Wikström Media on markkinointitoimisto, jolla on pohjoismaiset juuret mutta globaali tavoittavuus. Autamme asiakkaitamme uusille markkinoille, laajempaan ajatteluun ja parempiin tuloksiin.

    Osoite:
    Koulukatu 25-27 A
    68600 Pietarsaari
    Suomi

    [email protected]

    Alta löydät yhteystietomme.

    Sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected].

    Sales & management

    CEO & Sales Jakob Wikström +358 50 358 5816
    Chairman of the Board Bjarne Wikström +358 40 689 4153
    Director, Center of Excellence Cecilia Hellund +358 44 763 1423‬
    HR & Financial Director Tiina Sjölund +358 41 319 7622
    Account Manager (Vanhempainvapaalla) Lina Abbor
    Sales Coordinator Sofia Löfdahl +358 44 493 5680
    Senior Advisor Karl-Erik Wikström
    Project Leader Patricia Lassila +358 41 319 1669
    Project Leader Nina Karvonen +358 45 7835 1723
    Project Leader Jennifer Nyman +358 44 700 2489

    Visual design

    Design Director Jennie Svartsjö +358 44 981 9327
    Art Director Natalie Lassila +358 44 974 5485
    Graphic Designer Tom Johansson +358 44 242 2829
    Graphic Designer Kim Alvaskari
    Graphic Designer - Video Producer Kimmo Penttala ‭+358 44 493 7075‬
    Multimedia Designer Christoffer Reinilä

    Copywriting

    Head of Copy Jakob Backlund
    Content Specialist Sandra Hill +358 44 241 0592
    Copywriter Åsa Broo +358 44 901 7117
    Head of Copy (Vanhempainvapaalla) Maria Rönnbacka
    Copywriter Yvonne Reiner +358 44 783 7969
    Copywriter Kristiina Oikarinen +358 40 060 7364‬
    Copywriter Ella Kuoppamaa
    Copywriter Madelen Smedlund
    Copywriter Alexandra Björklund

    Development

    Head of Web Development Mattias Björkholm +358 44 750 6004
    Web Developer Pontus Björkgård
    Web Developer Hannes Nyåker
    Web developer Daniel Nynäs

    Video & photo

    Head of Video Production Jasmine Edfelt +358 44 718 0542
    Video Producer Tuomo Syri
    Photographer Eva-Stina Kjellman

    Digital marketing

    Head of Digital Marketing and Strategies Emil Ena +358 44 986 2509
    Digital Marketing Operations Lead Chelsea Ahlgren +358 44 901 6677
    SEO Specialist Ellen Vargas Virkkala +358 45 7838 8774
    Digital Marketer Joel Östman +358 45 7836 5572

    Laskutus

    Y-tunnus:
    2617199-1

    Verkkolaskutus:
    Verkkolaskuosoite:
    003726171991
    Välittäjä: Liaison,
    003708599126

    Pdf-laskut:
    [email protected]

    Osoite:
    Koulukatu 25-27 A
    68600 Pietarsaari
    Suomi