Onko ulkoasulla väliä? Art directorimme Jennie Svartsjön haastattelu

Miten niinkin ohikiitävä asia, kuin ensivaikutelma, voi olla tärkeä vahvan brändin pitkäjänteisen rakentamisen kannalta?

Mitä konkreettisia etuja yrityksesi voi saada kehittämällä visuaalista identiteettiään?

Otamme luonnoslehtiön esiin ja kirjoitamme vastaukset näihin kysymyksiin yhdessä art directorimme Jennien kanssa.

 

Nimi: Jennie Svartsjö Ammatti: Wikström Median art directorJenniestä: luova ja erittäin motivoitunut ongelmanratkaisija, yökyöpeli ja diplomaattinen monitaituri, joka tykkää nauraa ja tuoda väriä elämään.

Toimiva ulkoasu on visuaalinen kilpailuvaltti

Yritysten kannattaa kiinnittää huomiota graafiseen profiiliinsa monesta eri syystä. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että yritysten asiakkaat ovat ihmisiä, tai niitä edustavat ihmiset. Ihmiset puolestaan ovat visuaalisia olentoja, joihin esteettisesti miellyttävät asiat vetoavat.

– Monet yrittäjät eivät edes tiedä, miten paljon myyntiä ja tunnettuutta he saisivat brändilleen, jos he kehittäisivät visuaalista viestintäänsä. Art directorina yksi tärkeimmistä tehtävistäni on tunnistaa nämä mahdollisuudet ja kehittää graafisia konsepteja, jotka auttavat asiakasta saavuttamaan tavoitteensa tai mieluiten ylittämään ne, Jennie selittää.

Voisi sanoa, että toimiva ulkoasu on visuaalinen kilpailuvaltti. Tyylikäs verkkosivusto tai kaunis tuotepakkaus voi auttaa yritystä erottumaan joukosta ja viestimään uskottavuudesta ja ammattitaidosta.

Markkinat ovat paljon muutakin kuin kauneuskilpailu

Voisi ajatella, että visuaalisessa viestinnässä on eräänlaista kaksinaisuutta. Yritysten näkökulmasta visuaalinen viestintä on työtä, jossa mielikuvaa luodaan ja vahvistetaan pitkäjänteisesti. Asiakkaan näkökulmasta ensivaikutelma – tai yrityksen useiden visuaalisten esitysten muodostama ensivaikutelmien joukko – voi kuitenkin olla ratkaiseva.

– Ensivaikutelma ei näyttele vain sivuroolia. Sillä on päärooli. Mutta yritysten verkkosivustojen, tuote-etikettien, esitteiden tai muiden asioiden suunnittelussa ei ole kyse vain tyylikkyydestä, Jennie toteaa.

Hyvässä ulkoasusuunnittelussa tulee olla harmoniaa ja sisäistä järjestystä. Siinä on oltava looginen rakenne, jonka erilaiset graafiset elementit ja vihjeet, kuten fonttikoot, sijoittelut ynnä muut ohjaavat katsojaa.

”Ensivaikutelma ei näyttele vain sivuroolia. Sillä on päärooli.”

Ammattilaisilla on isommat korvat

Jos menestykseen on resepti, yhteistyö ja herkkävaistoisuus ovat sen kaksi tärkeintä ainesosaa. Siksi markkinoinnin ammattilainen ja keskinkertainen markkinoija on helppo erottaa toisistaan: ammattilaisilla on isommat korvat.

– Jos haluaa kehittyä tämän alan ammattilaiseksi, on opittava kuuntelemaan. Asiakkaamme ovat oman alansa ammattilaisia, ja heillä on runsaasti tietoa, josta on hyötyä markkinointikampanjan tai muun projektin suunnittelussa. Tutustun siksi aina ensimmäiseksi asiakkaan toimialaan. Jätän suunnitteluajattelun hetkeksi ja teen tutkimusta ymmärtääkseni asiakkaideni tarpeita, heidän toimintaympäristöään sekä heidän asiakkaitaan, Jennie sanoo.

Lopullisena tavoitteena on kokonaisuus, jonka Wikström Median asiakkaat mieltävät näköisekseen ja joka tavoittaa myös asiakkaiden kohderyhmät.

Visio on tärkeintä visuaalista materiaalia

Selkeiden tavoitteiden määrittely suunnitteluprosessin alussa on edellytys sille, että myöhemmin voidaan arvioida visuaalisen viestinnän tuloksia. Kaikki riippuu tavoitteistasi.

Haluatko lisätä brändisi tunnettuutta tai edistää myyntiä? Tuleeko sinun vahvistaa yrityksesi uskottavuutta alalla tai saada lisää asiakkaita sekä ohjata potentiaalisia asiakkaita vuorovaikutukseen brändisi kanssa sosiaalisessa mediassa?

– Tavoite vaikuttaa graafiseen suunnitteluun, markkinoinnissa hyödynnettävien kanavien valintaan sekä siihen, miten kanavia käytetään, Jennie selittää.

”Kaikki riippuu tavoitteistasi.”

Vahvemman brändin rakentaminen ei ole koskaan liian aikaista

– Jos mietit, mitä ihmiset ajattelevat yrityksestäsi tai haluat lisätietoa niistä hyödyistä, joita tyylikäs graafinen profiili voi tuoda brändillesi, suosittelen ottamaan yhteyttä juuri tällaisiin kysymyksiin erikoistuneeseen yritykseen, Jennie tiivistää.

Varaa tapaaminen kanssamme ja selvitä, miten voimme vahvistaa brändiäsi!

LÄHETÄ VIESTI

Älä epäröi ottaa yhteyttä. Arvostamme jokaista tapaamista ja puhelinsoittoa.

    Tämän sivun suojaa reCAPTCHA, mikä tarkoittaa, että Googlen tietosuojakäytännöt ja käyttöehdot ovat voimassa.

    Wikström
    Media

    Ab Wikström Media Oy on yksi Länsi-Suomen suurimmista markkinointitoimistoista ja erikoistunut ideoihin, konsepteihin ja strategioihin.

    Meillä on omaa henkilökuntaa mainosalan kaikilla osa-alueilla. Pääkonttorimme on Pietarsaaressa, mutta meille koko Suomi on lähiseutua ja työkenttänämme koko maailma.

    Oletko valmis keskustelemaan kanssamme
    seuraavasta projektista?

    Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@wikstrommedia.fi.
    Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
    Bjarne Wikström Chairman of the Board +358 40 689 4153
    Cecilia Hellund Key Account Manager +358 44 763 1423‬
    Kristiina Oikarinen Account Manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
    Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
    Sofia Löfdahl Sales Coordinator +358 44 493 5680
    Jennifer Nyman Sales Assistant +358 44 700 2489
    Karl-Erik Wikström Senior Advisor
    Thomas Kula Account Manager +358 41 318 6127
    Lina Abbor Account Manager +358 41 319 1669
    Nina Karvonen Project Coordinator +358 45 7835 1723
    Tom Johansson Art Director +358 44 242 2829
    Jennie Svartsjö Art Director +358 44 981 9327
    Natalie Lassila Graphic Designer +358 44 974 5485
    Kim Alvaskari Graphic Designer
    Kimmo Penttala Graphic Designer
    Christoffer Reinilä Graphic Designer
    Ellen-Maarit Juuso Graphic Designer
    Maria Rönnbacka Head of Copy Vanhempainvapaalla
    Jakob Backlund Head of Copy
    Sandra Hill Content Specialist +358 44 241 0592
    Åsa Broo Copywriter +358 44 901 7117
    Katarina Jansson Copywriter Virkavapaalla
    Yvonne Reiner Copywriter +358 44 783 7969
    Patricia Lassila Copywriter +358 44 901 6155
    Ella Kuoppamaa Copywriter
    Sara Rasmus Copywriter
    Madelen Smedlund Copywriter
    Mattias Björkholm Head of Web Development +358 44 750 6004
    Rebecka Holmstedt Web Developer Vanhempainvapaalla
    Pontus Björkgård Web Developer
    Hannes Nyåker Web Developer
    Jasmine Edfelt Head of Video Production +358 44 718 0542
    Tuomo Syri Video & Animation
    Emil Ena Head of Digital Marketing +358 44 986 2509
    Chelsea Ahlgren Digital Marketer +358 44 901 6677
    Ellen Vargas Virkkala SEO Specialist
    Eva-Stina Kjellman Photographer