Svenska Suomi

Månadens tips

Vi pratar pengar. Hur stor är en vettig marknads­förings­budget?

Marknadsföring är en investering när den görs rätt. Ändå visar siffrorna att vi är förhållandevis blygsamma när det kommer till att göra reklam. Hur stor ska budgeten egentligen vara och hur mycket spenderar andra på marknadsföring? Vi tar en närmare titt.

Så här gör andra företag

Företag i USA spenderar i snitt 7,9 % av den totala omsättningen på marknadsföring, det visar en rapport publicerad av The CMO Survey i februari 2018. Ganska naturligt är att B2C-företag tenderar att använda snäppet mer och B2B-företag snäppet mindre. Det finns förstås stora variationer inom respektive bransch, men siffran ger en fingervisning om hur situationen ser ut.

Hur är läget hos oss då? Tja, vi är inte riktigt lika framfusiga. Mainostajien Liitto har sedan 70-talet årligen sammanställt en reklambarometer som spår marknadsföringsutvecklingen. Resultaten från i höstas visar att de finska företagen i snitt använder 3,7 % till marknadsföring. Tittar man på Svenskt marknadsföringsindex 2017 ser man att situationen i Sverige är ungefär densamma. Hur ser det ut för ditt företag? Hur borde det se ut?

Det här rekommenderar vi

Det finns ingen gyllene siffra som utan undantag kan appliceras på alla företag. De faktorer som påverkar vad man kan och ska använda på marknadsföring är för många och för föränderliga för det. Men finska företag är generellt försiktiga när det kommer till marknadsföring och vi skulle med största sannolikhet må bra av att satsa mer. Du behöver inte bräcka amerikanerna, men testa att satsa lite mer än genomsnittet i Finland.

I grund och botten är orsaken enkel: alla företag behöver kunder, och genom marknadsföring får man fler och mer lojala kunder. När du startar ett nytt företag, lanserar en ny produkt eller erbjuder en ny tjänst måste informationen nå de potentiella kunderna. Om ditt företag funnits i 50 år och erbjuder samma produkter då som nu – marknadsför dem! Uppenbarligen har du ett fungerande koncept som fler behöver bli varse.

Köpa vingar för pengarna – hur ska budgeten användas?

När ditt företag är ense om en marknadsföringsbudget är nästa fråga hur ni ska använda pengarna. Precis som dina kunder vill du få så mycket som möjligt för dem, och precis som dina kunder får du göra en avvägning mellan kvantitet och kvalitet.

Om ditt företag saknar kunskapen och resurserna för att hantera marknadsföringen internt är det ett säkrare kort att ta in experter utifrån. Ni vinner på det i längden genom att ni kan utveckla och fokusera på er kärnverksamhet till 100 % medan någon annan sköter marknadsföringen. Att anlita någon utifrån för dessutom med sig fler fördelar. Det är lätt att få tunnelseende när det gäller den egna verksamheten, men en person utifrån kan se möjligheter som gått dig förbi.

Vi på Wikström Media diskuterar gärna ditt företags marknadsföringsmöjligheter. Med mera information kan vi utarbeta koncept och strategier som är maximalt effektiva och ändamålsenliga för just er. Det kvittar hur stor budget du har, vi garanterar dig valuta för de pengar du är villig att investera.

Boka ett möte med oss genom att ringa eller skicka ett meddelande .

Gillar du genvägar? Hoppa över artikeln och kontakta oss direkt istället. Klicka här