Hjälp! Marknads­föringen i sociala medier ger inte resultat. Varför inte?

Vår digitala strateg Thomas svarar.

Varför leder inte dina inlägg till fler offertförfrågningar? Varför prenumererar inte fler på ditt nyhetsbrev? Det borde finnas många fler som är intresserade av ditt innehåll och ändå är konverteringsgraden låg.

 

Vi utgår från att innehållet är välskrivet och bildmaterialet av hög kvalité – det är alltså inte det som fallerar, men det kan finnas andra orsaker. Vår digitala strateg Thomas lyfter fram en av de mest grundläggande sakerna man måste beakta när man marknadsför sig i sociala medier.

– I vår digitala värld med alla tekniska hjälpmedel måste vi komma ihåg att det alltid är en riktig människa som är mottagare. Kunskap om mottagaren är viktig för all marknadsföring, men speciellt i sociala medier kommer den till användning. Får man inte de resultat man vill åt så är den första frågan man bör ställa: känner vi mottagaren tillräckligt bra?

Så sociala medier är fortfarande en stark plattform för marknadsföring?

– Absolut, det finns ingen annan kanal där man får lika bra avkastning på sin investering som i sociala medier. Det har aldrig tidigare varit möjligt att marknadsföra sitt företag direkt till sina kunder på det här viset och med så anspråkslösa budgeter.

Facebook, Instagram, Twitter eller Linkedin. Hur väljer man plattform?

– Åter igen, vem är kunden? Vilken plattform kunden använder är viktigt att veta, men ännu viktigare är frågan om varför de använder den. När du vet det kommer du kunna skapa innehåll som uppskattas och leder till konvertering.

I korthet kan man alltså säga att lösningen på problemet är att lära känna sin målgrupp bättre?

– Ja det är steg nummer 1, steg nummer 2 är att använda kunskapen. Utarbeta koncept, skräddarsy innehåll och välj de mest effektiva verktygen och strategierna för den tänkta målgruppen. Som digital strateg är den senare delen mitt specialområde.

Betyder det att statistik är en stor del av ditt jobb?

– Till viss del. Statistik hjälper oss tolka hur framgångsrik en digital marknadsföringskampanj varit, men arbetet är mer än siffror. En framgångsrik digital strategi utgår alltid från riktiga människor, från deras intressen, bekymmer och drömmar!

 

Vill du ha hjälp med marknadsföringen i sociala medier?

Wikström Media skapar koncept, innehåll och utarbetar digitala strategier för din räkning och med din målgrupp i åtanke. Vi gör det vi är bäst på – så att du kan fortsätta göra det du är bäst på. Ring eller skicka ett meddelande så inleder vi samarbetet redan idag!

Fler artiklar
Bakom kulisserna på Wikström Media
Är din hemsida bra nog för 2019? Vi ger bort 3 gratis hemside­analyser!
Vi pratar pengar. Hur stor är en vettig marknads­förings­budget?

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager +358 44 763 1423
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Molander Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Pamela Hansson Account manager +358 41 319 5527
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Jannika Emaus Graphic designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Sara Rönnlöv Copywriter
Åsa Broo Copywriter
Sage Borgmästars Copywriter
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter +358 44 901 6155
Sandra Holmgård Copywriter +358 41 318 6127
Mattias Björkholm Web developer +358 44 750 6004
Samuel Granvik Web developer
Rebecka Holmstedt Web developer
Pontus Björkgård Web developer
Robin Krokfors Web developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer +358 44 986 2509
Emil Ena Digital marketing assistant
Eva-Stina Kjellman Photographer
Daria Gatska Photographer
Thomas Björklund Drone pilot