Varumärkesbyggande på LinkedIn

Vill man bygga ett urstarkt varumärke på en plattform som LinkedIn, kräver det kompromisslös disciplin och trohet mot målbilden*.

LinkedIn är roligt och erbjuder många möjligheter till synlighet och påverkan på ens målgrupp. Men häri ligger också faran!

Tänker man inte på vad man gör kan det bli kontraproduktivt och ordentligt skada ens varumärke.

Det är så lätt att glömma att alla kontaktytor med varumärket räknas. Varje inlägg, bild, kommentar och lajk har betydelse och påverkar.

På grund av detta finns inget utrymme för slarv eller ogenomtänkt och impulsiv kommunikation. Antingen bygger man upp eller river ner varumärket.

Suck. Hårda ord. Men ja, att bygga ett urstarkt varumärke kräver mycket.

Här är därför tre enkla tips att ha med sig i det dagliga varumärkesarbetet:

1. Om inlägget inte bygger målbilden – överväg att avstå från att publicera.
2. Ha impulskontroll när du kommenterar – tänk efter före.
3. Våga testa. Det kan gå fel, men utan försök – ingen styrfart. *Målbild = hur varumärket skall uppfattas, kännas och se ut.

Om skribenten

Jakob Wikström
Undertecknad är vd på Ab Wikström Media Oy, en av västra Finlands största reklambyråer och specialiserad på idéer, koncept och strategier. Vi arbetar både lokalt och globalt med fokus på att bygga varumärken i världsklass.

Fler inlägg

Vill du öka räckvidden på dina LinkedIn inlägg?

Vill du ha fler visningar per inlägg? Här kommer världens enklaste LinkedIn-tips!

Posta inte varje dag.

Detta kan låta provocerande, men är helt logiskt.

Låt oss säga att du jobbat fram ett riktigt bra och viktigt inlägg och postar det den tid på veckan som ger mest respons...

15-minuters receptet för LinkedIn

Vill du ha vårt "15 minuters recept" för att lyckas på LinkedIn 2021? En PDF specifikt framtagen för dig som har begränsad tid för plattformen, men ändå vill se resultat!

Receptet utgår från att du kan avsätta endast 15 minuter per dag på LinkedIn. Rätt använd kan den tiden ändå ...

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager Föräldraledig
Ann-Sofie Jansson Key account manager +358 44 763 1423‬
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Löfdahl Sales assistant Föräldraledig
Lina Abbor Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Thomas Kula Project leader +358 41 318 6127
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Åsa Broo Copywriter +358 44 901 7117
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter Föräldraledig
Patricia Lassila Copywriter +358 44 901 6155
Katarina Jansson Copywriter
Jakob Backlund Copywriter
Mattias Björkholm Web developer +358 44 750 6004
Rebecka Holmstedt Web developer Föräldraledig
Pontus Björkgård Web developer
Hannes Nyåker Web developer
Johanna Mäkipelto App developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer Föräldraledig
Emil Ena Digital marketer +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital marketer +358 44 901 6677
Eva-Stina Kjellman Photographer