Varumärkesbyggande på LinkedIn
Vill man bygga ett urstarkt varumärke på en plattform som LinkedIn, kräver det kompromisslös disciplin och trohet mot målbilden*.
LinkedIn är roligt och erbjuder många möjligheter till synlighet och påverkan på ens målgrupp. Men häri ligger också faran!
Tänker man inte på vad man gör kan det bli kontraproduktivt och ordentligt skada ens varumärke.
Det är så lätt att glömma att alla kontaktytor med varumärket räknas. Varje inlägg, bild, kommentar och lajk har betydelse och påverkar.
På grund av detta finns inget utrymme för slarv eller ogenomtänkt och impulsiv kommunikation. Antingen bygger man upp eller river ner varumärket.
Suck. Hårda ord. Men ja, att bygga ett urstarkt varumärke kräver mycket.
Här är därför tre enkla tips att ha med sig i det dagliga varumärkesarbetet:
1. Om inlägget inte bygger målbilden – överväg att avstå från att publicera.
2. Ha impulskontroll när du kommenterar – tänk efter före.
3. Våga testa. Det kan gå fel, men utan försök – ingen styrfart. *Målbild = hur varumärket skall uppfattas, kännas och se ut.