Spelar utseende någon roll? Intervju med vår art director Jennie Svartsjö

Hur kan något så flyktigt som ett första intryck ha betydelse i ett långsiktigt bygge av ett starkt varumärke?

Vilka konkreta fördelar kan ditt företag få genom att förbättra sin visuella identitet?

Vi plockar fram skissblocket och tecknar ner svar på frågorna tillsammans med vår art director, Jennie.

NAMN: Jennie Svartsjö YRKE: art director på Wikström Media Om Jennie:en kreativ och väldigt motiverad problemlösare, nattuggla och diplomatisk tusenkonstnär som gillar att skratta och sätta färg på tillvaron.

Fungerande design är visuell konkurrenskraft

Orsakerna till att det lönar sig för företag att beakta sin grafiska profil är många. I grund och botten handlar allt om att företagens kunder är, eller åtminstone representeras av, människor. Människor är i sin tur visuella varelser som dras till det som är estetiskt tilltalande.

– Många företagare vet inte ens om hur mycket försäljningar och hur mycket medvetenhet om sitt varumärke de skulle vinna ifall de förbättrade sin visuella kommunikation. Som art director är det ett av mina viktigaste uppdrag att se de här möjligheterna och att utarbeta grafiska koncept som hjälper kunden att nå sina målsättningar, eller helst överträffa dem, förklarar Jennie.

Man kan säga att fungerande design är visuell konkurrenskraft. En snygg hemsida eller en elegant produktförpackning kan hjälpa företag att skilja sig från mängden och att kommunicera trovärdighet och professionalism.

Marknaden är mer än en skönhetstävling

Man kan tycka att det finns en sorts dubbelhet i den visuella kommunikationen. Ur företagens synvinkel handlar kommunikationen om ett långsiktigt arbete där en image framträder och förstärks över en längre tid. Ur kundens synvinkel däremot kan ett första intryck – eller en serie första intryck av olika visuella representationer av företaget – vara avgörande.

– Det första intrycket spelar inte bara en roll. Det spelar huvudrollen. Men att designa hemsidor, produktetiketter, broschyrer eller annat till företag handlar inte bara om att det ska se snyggt ut, konstaterar Jennie.

En bra design ska genomsyras av en harmoni och inre ordning. Den ska ha en logisk struktur som gör att betraktaren vägleds av olika grafiska element och fingervisningar som fontstorlekar, placering och så vidare.

”Det första intrycket spelar inte bara en roll. Det spelar huvudrollen.”

Proffsen har större öron

Om det finns ett recept för framgång är samarbete och lyhördhet två av huvudingredienserna. Det är därför enkelt att se skillnad på en professionell marknadsförare och en medioker marknadsförare: proffsen har större öron.

– Om man vill odla en professionell hållning i den här branschen ska man lära sig att lyssna. Våra kunder är experter på sina områden, och de sitter på en massa kunskap som är nyttig för oss då vi ska utforma en marknadsföringskampanj eller något annat projekt. Det första jag gör är därför alltid att sätta mig in i kundens bransch. Jag lämnar designtänket för en stund och gör efterforskningar för att förstå mina kunders behov, deras verksamhetsområde och deras kunder, säger Jennie.

Slutmålet är en helhet som Wikström Medias kunder kan känna sig hemma i och som dessutom når fram till kundernas målgrupper.

Målbilden är det viktigaste bildmaterialet

Att formulera tydliga mål i början av designprocessen är en förutsättning för att man senare ska kunna utvärdera den visuella kommunikationens resultat. Allt beror på dina målsättningar.

Vill du öka medvetenheten om ditt varumärke eller stimulera försäljning? Behöver du stärka ditt företags trovärdighet i branschen eller få flera kunder och potentiella kunder att interagera med varumärket på sociala medier?

– Målsättningen kommer att påverka den grafiska utformningen, vilka kanaler som utnyttjas för marknadsföringen och hur kanalerna används, förklarar Jennie.

”Allt beror på dina målsättningar.”

Det är aldrig för tidigt att börja bygga ett starkare varumärke

– Ifall du funderar på hur människor uppfattar ditt företag eller vill veta mer om vilka fördelar en snygg grafisk profil kan ge ditt varumärke rekommenderar jag att du tar kontakt med en firma som specialiserar sig på just sådana frågor, sammanfattar Jennie.

Boka ett möte med oss och ta reda på hur vi kan stärka ditt varumärke!

SKICKA ETT MEDDELANDE

Tveka inte att ta kontakt, vi välkomnar varje möte och samtal.

    Den här sidan skyddas av reCAPTCHA, vilket innebär att Googles Sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.

    Wikström
    Media

    Ab Wikström Media Oy är en av västra Finlands största marknadsföringsbyråer och specialiserad på idéer, koncept och strategier.

    Vi har egen personal inom reklambranschens alla olika delområden. Huvudkontoret finns i Jakobstad, men för oss är hela Finland lokalt och hela världen vårt arbetsfält.

    Wikström Media är en fullservicebyrå med nordisk förankring och global räckvidd. Vi hjälper våra kunder att gå in på nya marknader, tänka större och prestera bättre.

    Adress:
    Skolgatan 25-27 A
    68600 Jakobstad
    Finland

    [email protected]

    Här under hittar du våra kontaktuppgifter.

    E-postadresserna är enligt formen [email protected].

    Sales & management

    CEO & Sales Jakob Wikström +358 50 358 5816
    Chairman of the Board Bjarne Wikström +358 40 689 4153
    Director, Center of Excellence Cecilia Hellund +358 44 763 1423
    HR & Financial Director Tiina Sjölund +358 41 319 7622
    Account Manager Lina Abbor +358 45 7838 9004
    Sales Coordinator Sofia Löfdahl +358 44 493 5680
    Senior Advisor Karl-Erik Wikström
    Project Leader Patricia Lassila +358 41 319 1669
    Project Leader Jennifer Nyman +358 44 700 2489

    Visual design

    Design Director Jennie Svartsjö +358 44 981 9327
    Art Director Natalie Lassila +358 44 974 5485
    Graphic Designer Kim Alvaskari
    Multimedia Designer Christoffer Reinilä
    Graphic Designer June Bertell

    Video & photo

    Video Producer Kimmo Penttala +358 44 493 7075
    Head of Video Production Jasmine Edfelt +358 44 718 0542
    Video Producer Tuomo Syri

    Copywriting

    Head of Copy Maria Rönnbacka +358 41 317 1953
    Brand Copywriter (Tjänstledig) Jakob Backlund
    Content Specialist Sandra Hill +358 44 241 0592
    Copywriter (Tjänstledig) Åsa Broo
    Copywriter Yvonne Reiner +358 44 783 7969
    Copywriter Kristiina Oikarinen +358 40 060 7364
    Copywriter Ella Kuoppamaa +358 45 7833 0718
    Copywriter Madelen Smedlund

    Development

    Head of Web Development Mattias Björkholm +358 44 750 6004
    Web Developer Pontus Björkgård
    Web Developer Hannes Nyåker

    Digital marketing

    Head of Digital Marketing and Strategies Emil Ena +358 44 986 2509
    Digital Marketing Operations Lead Chelsea Ahlgren +358 44 901 6677
    Digital Marketer William Gäddnäs
    SEO Strategist with UX Focus Joel Östman +358 45 7836 5572

    Fakturering

    FO-NUMMER:
    2617199-1

    E-FAKTURERING:
    Adress: 003726171991
    Operatör: Liaison,
    003708599126

    Pdf-fakturor:
    [email protected]

    Adress:
    Skolgatan 25-27 A
    68600 Jakobstad
    Finland