Engagerande employer branding – nyckeln till lyckad rekrytering
Lyckas ni med er rekrytering? I takt med att efterfrågan på arbetskraft stiger ser vi på Wikström Media en obestridlig koppling mellan rekrytering och hur företag jobbar med sin arbetsgivarimage, employer branding. En tydlig strategi för employer branding är nyckeln till att locka kvalificerade individer till företaget.
Tydligt budskap över flera plattformar
För att locka ny arbetskraft måste företaget skapa ett starkt varumärke som attraktiv arbetsgivare genom employer branding. Nu mer än någonsin vill de sökande på förhand veta hur det är att jobba på företaget innan en ansökan skickas.
Det är viktigt att komma ihåg att en potentiell arbetssökande som nås av en rekryteringskampanj kommer att granska företaget via alla tillgängliga kanaler. Budskapet om företaget måste därför vara tydligt, enhetligt och slagkraftigt över alla plattformar.
– Företag måste strategiskt använda olika digitala plattformar för att bygga en stark arbetsgivarimage, berättar Jakob Wikström, vd för Wikström Media. När bilden av företaget som arbetsgivare är stark, stärker det även företagets allmänna varumärke, fortsätter Wikström. Ett företag vinner därför mycket genom att satsa på employer branding där en vinst är mer tids- och kostnadseffektiva rekryteringar.
Kommunicera – ständigt!
Oavsett hur välgjord en rekryteringskampanj är har den få chanser att lyckas ifall företaget är okänt som arbetsgivare. Att arbeta med sin employer branding är viktigt oavsett om det är ett nyetablerat, gammalt, litet eller stort företag. Får de potentiella sökande ingen eller en negativ uppfattning om företaget som arbetsgivare kommer de inte bemöda sig om att söka.
– Det räcker inte med att kommunicera när ett behov uppstår, intygar Cecilia Hellund, key account manager på Wikström Media. För att få kompetent personal måste företaget, på ett hållbart sätt över lång tid, kommunicera företagskulturen och företagets styrkor som arbetsgivare.
Bygg inga luftslott
I kommunikationen utåt gäller det att vara ärlig och trovärdig, och inte måla upp en missvisande bild av företaget. Det kanske lockar till sig arbetskraft på kort sikt men när verkligheten inte motsvarar förväntningarna stannar inte personalen kvar.
De allra flesta företag gör omfattande arbete för att se till att arbetstagarna ska trivas på sin arbetsplats men förmedlar inte detta utåt. Visst går det att skriva ner fördelarna med arbetet i en punktlista på rekryteringssidan men till vilken nytta är det ifall kandidaterna aldrig ens kommer så långt?
Företagets arbetsgivarimage måste genomsyra all kommunikation som når de önskade kandidaterna. Men hur gör man det på bästa sätt?
Skippa tråkiga personporträtt!
Vår region i västra Finland präglas av innovativa företag, många även världsledande, men när det kommer till employer branding i synnerhet efterlyser vi på Wikström Media mer kreativt innehåll. Att lyfta fram nöjda arbetstagare är en viktig aspekt av strategin men det är också viktigt hur man gör det.
Personporträtt där arbetstagarna i tur och ordning presenteras är ett utdaterat format som rent av kan få arbetsplatsen att framstå som tråkig.
– Lyft upp vad som händer på företaget och hur vardagen ser ut för de anställda. Gör det på ett sätt där företagets värderingar och satsningar som görs för personalens välbefinnande lyser igenom, säger Hellund.
Vloggar – en del av samtidens informationsflöde
På Wikström Media jobbar vi strategiskt med flera olika kanaler och uttryckssätt för att våra kunder ska nå ut till önskad målgrupp. Bland dessa har vloggar visat sig ha stor genomslagskraft. Videomaterial ett är utmärkt sätt att förmedla företagets arbetsgivarimage på ett naturligt sätt som arbetssökande kan ta till sig.
Säkra företagets kompetens – satsa på employer branding
Konkurrensen om synlighet och plats i människors medvetande är stenhård. Wikström Media ser till att ert företag differentierar er som arbetsgivare och förmedlar ett genuint budskap till rätt målgrupp.
Vill ni att vi skapar tydliga strategier och engagerande innehåll för er employer branding?
Boka ett möte med oss så kan vi komma till er och berätta mera!
Jakob Wikström
CEO & SALES
+358 50 358 5816
[email protected]