Öppet kontorslandskap eller egna rum?

Öppet kontorslandskap eller egna rum? Eller kontor överhuvudtaget?

En synnerligen aktuell fråga för oss på Ab Wikström Media Oy i och med flytten till större lokaler i augusti.

– Vad har vi då kommit fram till?

Jo, vi älskar kontoret, så enkelt är det.

Givetvis jobbar en del av personalen av olika orsaker ibland eller ofta på distans, men i grund och botten råder det samsyn – man vill ha ett kontor.

Alla får en egen plats.

Vi valde att alla får en dedikerad plats som de kan känna att är ”sin”, istället för fri sittordning. Detta kanske är viktigare än man skulle tro.

Rum och öppet kontorslandskap.

Vi landade i en hybrid som personalen långt fick påverka. Till exempel webbutvecklarna samarbetar ofta och vill sitta mitt emot varann i ett öppet landskap, medan copywriternas rum har extra ljuddämpning och avskärmningar.

Arbetsuppgiften definierar behov av utrymme, så lösningen blev att vi har ett par öppna ytor, men också en hel del kontorsrum.

– Jag är personligen tacksam för mitt eget nya rum, det blir superfint! Och ärligt talat, för mig är kontoret mycket mer än en arbetsplats. Man tillbringar ju mer tid där än hemma och då behöver det vara trivsamt.

Om skribenten

Jakob Wikström
Undertecknad är vd på Ab Wikström Media Oy, en av västra Finlands största reklambyråer och specialiserad på idéer, koncept och strategier. Vi arbetar både lokalt och globalt med fokus på att bygga varumärken i världsklass.

Fler inlägg

Vill du öka räckvidden på dina LinkedIn inlägg?

Vill du ha fler visningar per inlägg? Här kommer världens enklaste LinkedIn-tips!

Posta inte varje dag.

Detta kan låta provocerande, men är helt logiskt.

Låt oss säga att du jobbat fram ett riktigt bra och viktigt inlägg och postar det den tid på veckan som ger mest respons...

Varumärkesbyggande på LinkedIn

Vill man bygga ett urstarkt varumärke på en plattform som LinkedIn, kräver det kompromisslös disciplin och trohet mot målbilden*.

LinkedIn är roligt och erbjuder många möjligheter till synlighet och påverkan på en...

15-minuters receptet för LinkedIn

Vill du ha vårt "15 minuters recept" för att lyckas på LinkedIn 2021? En PDF specifikt framtagen för dig som har begränsad tid för plattformen, men ändå vill se resultat!

Receptet utgår från att du kan avsätta endast 15 minuter per dag på LinkedIn. Rätt använd kan den tiden ändå ...

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the Board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key Account Manager Föräldraledig
Ann-Sofie Jansson Key Account Manager +358 44 763 1423‬
Kristiina Oikarinen Account Manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Löfdahl Sales Assistant Föräldraledig
Lina Abbor Sales Assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior Advisor
Thomas Kula Account Manager +358 41 318 6127
Tom Johansson Art Director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art Director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic Designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic Designer
Kimmo Penttala Graphic Designer
Christoffer Reinilä Graphic Designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Åsa Broo Copywriter +358 44 901 7117
Maria Rönnbacka Head of Copy +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter Föräldraledig
Patricia Lassila Copywriter +358 44 901 6155
Katarina Jansson Copywriter
Jakob Backlund Copywriter
Ella Kuoppamaa Copywriter
Mattias Björkholm Head of Web Development +358 44 750 6004
Rebecka Holmstedt Web Developer Föräldraledig
Pontus Björkgård Web Developer
Hannes Nyåker Web Developer
Johanna Mäkipelto App Developer
Jasmine Edfelt Head of Video Production +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & Animation
Sara Möller Digital Marketer Föräldraledig
Emil Ena Head of Digital Marketing +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital Marketer +358 44 901 6677
Eva-Stina Kjellman Photographer