.

Kuukauden vinkki

Puhetta raha-asioista. Mikä on järkevä markkinointi­budjetin koko?

Markkinointi on investointi silloin kun se tehdään oikealla tavalla. Lukujen valossa meillä panostetaan kuitenkin mainontaan suhteellisen vähän. Minkä kokoinen budjetin tulisi olla ja kuinka paljon muut käyttävät markkinointiin? Katsotaan asiaa tarkemmin.

Näin muissa yrityksissä tehdään

Yhdysvalloissa yritykset käyttävät markkinointiin keskimäärin 7,9 % kokonaisliikevaihdosta, osoittaa The CMO Surveyn helmikuussa 2018 julkaisema raportti. On varsin luonnollista, että B2C-yrityksillä on taipumus käyttää vähän enemmän ja B2B-yrityksillä hieman vähemmän. Alakohtaiset vaihtelut ovat tietysti suuria, mutta luku antaa osviittaa tilanteesta.

Miltä meillä sitten näyttää? Me emme ole kyllä yhtä rohkeita. Mainostajien Liitto on 70-luvulta lähtien toteuttanut vuosittaisen mainosbarometrin, joka ennustaa markkinoinnin kehitystä. Viime syksyn tulokset osoittavat, että suomalaisissa yrityksissä käytetään markkinointiin keskimäärin 3,7 %. Jos katsoo Svenskt marknadsföringsindex 2017 -tutkimusta nähdään, että tilanne Ruotsissa on suurin piirtein sama. Miltä sinun yrityksessäsi näyttää? Miltä pitäisi näyttää?

Me suosittelemme

Ei ole olemassa yhtä ainoaa lukua jota poikkeuksetta sopisi jokaiselle yritykselle. Koska tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen mitä markkinointiin voi ja kannattaa käyttää, on liian paljon ja ne muuttuvat. Suomalaiset yritykset ovat yleisesti ottaen varovaisia panostamaan markkinointiin ja suurella todennäköisyydellä lisäpanostukset kannattaisivat. Amerikkalaisia meidän ei tarvitse päihittää, mutta voisi yrittää panostaa vähän enemmän kuin Suomessa keskimäärin.

Pohjimmiltaan syy on yksinkertainen: kaikki yritykset tarvitsevat asiakkaita, ja markkinoimalla saa lisää asiakkaita ja uskollisempia asiakkaita. Kun perustat uuden yrityksen, lanseeraat uuden tuotteen tai tarjoat uutta palvelua, tiedon on tavoitettava potentiaaliset asiakkaat. Jos yrityksesi on ollut olemassa 50 vuotta ja tarjoaa edelleen samoja tuotteita – markkinoi niitä! Mitä ilmeisimmin sinulla on toimiva konsepti, josta paljon useamman pitäisi saada kuulla.

Panostuksilla lentoon – miten budjetti kannattaa käyttää?

Kun yrityksessäsi on päästy yksimielisyyteen markkinointibudjetista, seuraava kysymys on, mihin rahat käytetään. Aivan kuten asiakkaasikin, haluat saada rahoillesi mahdollisimman hyvän vastineen, ja asiakkaidesi tavoin joudut punnitsemaan määrän ja laadun välistä suhdetta.

Jos yrityksen sisällä ei ole osaamista ja resursseja markkinoinnin toteuttamiseen, varmempi ratkaisu on käyttää ulkopuolisia asiantuntijoita. Siinä voittaa pitkällä aikavälillä, koska voi itse kehittää ja keskittyä täysin omaan ydintoimintaan samalla kun joku muu huolehtii markkinoinnista. Ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen tuo lisäksi useita muita hyötyjä. Omaa toimintaansa katsoo usein putkinäöllä, mutta yrityksen ulkopuolinen henkilö pystyy näkemään mahdollisuudet, joihin itse ei ole kiinnittänyt huomiota.

Me Wikström Medialla keskustelemme mielellämme yrityksesi markkinoinnin mahdollisuuksista. Täydentävän tiedon avulla voimme rakentaa konseptit ja strategiat jotka ovat juuri teille mahdollisimmat tehokkaat ja tarkoituksenmukaiset. Budjetin koko ei ole ratkaiseva, takaamme vastineen niille rahoille, jotka olet valmis sijoittamaan.

Sovi tapaaminen meidän kanssamme ja soita tai lähetä meille viesti.