.

Kuukauden vinkki

Kaikkihan osaavat kirjoittaa, mihin copywriteria tarvitaan?

Annamme sinulle 5 hyvää syytä*

Yritys haluaa myydä tuotteita tai palveluita ja rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Jossain vaiheessa voi tulla tarve palkata henkilökuntaa tai kertoa yleisesti jostakin. Teksti on näissä tapauksissa aina yksi tärkeimmistä viestinnän keinoista. Kaikkihan osaavat kirjoittaa, joten mihin copywriteria oikeastaan tarvitaan?

1. Huonosta tekstistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Oletko saanut joskus työhakemuksen, joka on täynnä kirjoitusvirheitä? Miten reagoit siihen? Kielikukkaset voivat parhaassa tapauksessa olla erittäin hauskoja, mutta toistuessaan ne heikentävät lähettäjän uskottavuutta.

Kun teksti koetaan huonoksi/tylsäksi/vaikeaksi/vaikeaselkoiseksi, se voi johtua myös monista muista syistä. Teksti voi olla epäselvästi jäsennelty ja heikosti otsikoitu, tai kirjoitettaessa ei ole otettu huomioon sen vastaanottajaa. Kolmannentoista alan termin kohdalla lukija kyllästyy ja skrollaa eteenpäin. Oikeinkirjoitus, otsikointi ja tekstien mukauttaminen ovat copywriterille arkipäivää. Helppoa kuin heinänteko!

2. Copywriter tekee tarvittaessa kärpäsestä härkäsen.

Hetkinen, onko se todella hyvä juttu? Tämä vaatii hieman taustoitusta. Jos olet yrittänyt kirjoittaa statuspäivitystä yrityksellesi tai tekstiä kotisivuille, se on saattanut tuntua sille kuin tavoittelisit viimeistä oljenkortta. Mitä sellaista osaisin kirjoittaa, joka kiinnostaa?

On vaikea kiinnittää huomio oman arjen ainutlaatuisiin asioihin. Ulkopuolinen havaitsee ne helpommin, ja erityisesti sellainen ulkopuolinen, joka etsii koko ajan tarinoita (=copywriter). Sinä itse näet kärpäsen, copywriter näkee härkäsen ja asiakkaasi näkevät perusteet miksi valita sinun tuotteesi/palvelusi.

3. Kirjoittaminen on kuin nuorallakävelyä, pysyykö tasapaino?

Nuoran toisella puolella on sinun yrityksesi ja toisella puolella asiakas. Tekstin tulee heijastaa yritystäsi ja antaa ehjä kuva ulospäin. Samanaikaisesti kielen ja tekstin rakenteen tulee puhutella määriteltyä kohderyhmää.

Kirjoittaminen on tasapainoilua eri sanamuotojen ja sananvalintojen välillä. On vaikea mukauttaa teksti siten että se saavuttaa toivotun vaikutuksen, ellei ole kielellistä tajua ja laajaa sanavarastoa. Copywriterille tämä ei tuota ongelmia.

4. Aika on arvokas, niukka resurssi.

Tämä on totuus sekä sinun kohdallasi että heillä, joille kohdistat viestisi. Kenelläkään ei ole aikaa lukea huonoja tekstejä ja koska lopputenttiä ei järjestetä, kohderyhmä voi yhtä hyvin lopettaa lukemisen puolitiehen. Kun käännyt copywriterin puoleen, lyöt kaksi kärpästä yhdellä iskulla: säästät omaa aikaasi ja vältät sen, että kohderyhmäsi kokee ajan menneen hukkaan.

5. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – ja se on riskialtista markkinointia.

Lopuksi emme malta olla mainitsematta sitä mitä monet ajattelevat: ”Heitä sinne joku kiva kuva niin se on hyvä”. Toki, kuvat ovat tehokas työkalu huomion herättämiseen ja ne ovat osa toimivaa markkinointia. Mutta kuva ilman tekstiä antaa lukijalle rajattoman määrän tulkintamahdollisuuksia.

Me luomme jokainen omat mielleyhtymämme näkemistämme kuvista, mutta tekstin kautta tulkintamahdollisuuden vähenevät. Copywriterit kertovat kohderyhmällesi, mitä heidän tulee kuvasta etsiä, he kertovat miksi olet päättänyt jakaa kuvan ja he tekevät sen tämän artikkelin kohdan 3 mukaisesti.

6. BONUS. Hyvä teksti herättää lukuhalun.

Kilpailu on tiukkaa, mutta kun löydämme meitä puhuttelevan tekstin, luemme mielellämme lisää. Panosta sen vuoksi erilaisten tekstien tarjontaan. Herätä kiinnostus osumatarkoilla statuspäivityksillä ja rakenna uskottavuutta syvällisten artikkelien ja viimeisteltyjen kotisivutekstien avulla. Älä raapaise pelkkää pintaa, vaan anna lukijan tutustua asiaan paremmin.

 

*Plot twist: Tässä artikkelissa annamme sinulle 5 hyvää syytä kääntyä copywriterin puoleen. Itse asiassa heitä on 3: Kristiina, Sara ja Casimir, Wikström Median copywriterit. Haluatko sinäkin, että he laativat sinulle tekstit ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi? Ota yhteyttä meihin, yhteystiedot löydät täältä.