Tilaukset loppuivat, asiakas sanoo. Mitä me nyt teemme?

Miten vahvat brändit voivat kantaa yritykset kriisien lävitse.

Vuosi on tähän mennessä ollut vähintäänkin merkillinen, eikä yritysten ole helppo seistä myrskyssä suorana. Mutta keinoja löytyy.

On huhtikuinen aamu, kun Jakobille, Wikström Median toimitusjohtajalle, tulee puhelu. Yrittäjä luurin toisessa päässä kuulostaa selvästi huolestuneelle.

– Valmistelemme juuri nyt viimeisiä tilauksia ja tilaukset ovat loppu. Joudun varmaan tekemään lomautuksia kahden viikon kuluttua. En tiedä oikein, miten selviämme tästä, asiakas sanoo.

Koronakevät on koettelemus, johon kukaan ei ollut varautunut. Monien muiden tavoin Wikström Median henkilökunta siirtyi kevään aikana etätöihin. Muutoin tilanne on ollut lähes ennallaan, jopa rekrytointeja on jouduttu tekemään. Mutta pandemia on kohdistunut toimialoihin eri voimakkuudella. Osalle se on yrityksen historian pahin kriisi.

Kukaan ei pysty heilauttamaan taikasauvaa ja nitistämään virusta. Onko silloin kaukaa haettua, jos yrittäjä kääntyy meidän, bränditoimiston, puoleen ja pyytää apua? Jakob vastaa.

– Ei suinkaan. Me seisomme yhdessä toimeksiantajiemme kanssa myötä- ja vastoinkäymisissä. Eikä tässä tehdä poikkeusta, poikkeustilanteesta huolimatta.

Jakob Wikström, TJ

Cecilia Hellund, key account manager

Vahva brändi selviää kriiseistä paremmin

Wikström Media on tehnyt vuosikausien yhteistyötä lähes kaikkien asiakkaidensa kanssa , ja on työskennelty strategisesti yrityksen brändin rakentamisen ja kohderyhmiin vaikuttamisen parissa. Vahva brändi pysyy asiakkaiden tietoisuudessa kriisin aikana, vaikka ostojen määrä jäisikin väliaikaisesti pieneksi.

– Vakiintuneen yrityksen tuotteiden ja palvelujen tarve ei katoa mihinkään. On vain huolehdittava siitä, että on asiakkaiden ensisijainen valinta myrskyn laantuessa, ja sitä työtä on tehtävä koko ajan. Brändinrakennusta. Silloin on askeleen kilpailijoitaan edellä, Jakob selittää.

– Se, millaista apua toimeksiantajat tarvitsevat haastavina aikoina, vaihtelee luonnollisesti hyvin paljon. Brändien on määritelmänsä mukaisesti oltava uniikkeja, jolloin me emme voi soveltaa yleisratkaisua, key account manager Cecilia muotoilee.

 

Vahvan brändin rakentaminen ei ole liian myöhäistä

Tässä artikkelissa mainittu asiakas ei ollut monivuotinen asiakas. Mutta se ei tarkoita, että puhelu olisi tullut liian myöhään.

– Hän toimi aivan oikein. Hän otti yhteyttä, hän etsi osaajia. Tällaisessa tilanteessa näkee suuren eron passiivisesti tilanteen muuttumista odottavien ja aktiivista markkinointia jatkavien välillä. Jälkimmäinen ryhmä palaa paljon vahvempana nousun alkaessa, ja se alkaa ennemmin tai myöhemmin, Jakob korostaa.

He, jotka jatkavat markkinointia haastavina aikoina, palaavat paljon vahvempina nousun alkaessa. Ja nousu alkaa, kysymys on vain siitä, milloin.

– Samalla on tärkeää esittää itselleen kysymys, onko yrityksen markkinointikapasiteetti riittävä siihen, onpa kyse omasta henkilökunnasta tai alihankkijasta, key account manager Cecilia lisää.

 

Strategiat eivät ole yhden miehen show

Mistä sitten tietää, että kapasiteetti on liian pieni?

– Jos ei saavuta toivottuja tuloksia, luonnollisesti. Mutta mieti myös, että brändejä ei rakenneta satunnaisilla valinnoilla. Läpikotaisin työstetyt strategiat ovat aina taustalla eivätkä ne ole yhden tai kahden henkilön työn tulos, Cecilia sanoo.

Alusta saakka Wikström Media on pyrkinyt kokoamaan jokaiselle osaamisalueelle oman tiimin. Nyt se on toteutunut. Yksi tiimi työskentelee ainoastaan strategioiden ja konseptien parissa, yksi tiimi työskentelee visuaalisen ilmeen parissa, yksi tiimi ainoastaan tekstien kanssa jne.

Yhteistyötä tehdään sitten yli rajojen, mutta ydin on, että useampi asiantuntija kääntää ja vääntää samaa materiaalia. Se parantaa sekä laatua että toimitusvarmuutta.

Tuomo Syri ja Jasmine Edfelt (Video & animation)

Tutustu muihin tiimimme jäseniin täältä

Brändit säilyvät

Monilla on nyt rankkaa. Joillekin ei ole enää paluuta. Kaikille muille Wikström Medialla on selkeä viesti: Ota tulevaisuus hallintaan. Tee jotakin, joka vahvistaa yritystä pysyvämmin. Jos ette ole panostaneet brändiin tähän mennessä, niin tehkää se nyt niin pian kuin mahdollista.

– Luomme yhdessä brändin, joka tunnistetaan vielä kauan senkin jälkeen, kun kaikki kampanjat ovat jo hiljenneet. Brändin, joka pysyy ihmisten tietoisuudessa levottomina aikoina ja niiden jälkeen. Ole se, johon luotetaan. Ja valitse kumppani, johon luotat, Jakob sanoo.

Lisää artikkeleita
Wikström Median kulissien takaa
Ovatko kotisivusi tarpeeksi hyvät vuodelle 2019? Lahjoitamme kolme veloituksetonta kotisivu­analyysia!
Apua! Markkinointi sosiaalisen median kanavissa ei tuo tuloksia. Miksi?

Oletko valmis keskustelemaan kanssamme
seuraavasta projektista?

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager +358 44 763 1423
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Molander Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Pamela Hansson Account manager Vanhempainvapaalla
Thomas Kula Project leader +358 41 318 6127
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Jannika Emaus Graphic designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Sara Vidjeskog Copywriter
Åsa Broo Copywriter
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter +358 44 901 6155
Mattias Björkholm Web developer
Samuel Granvik Web developer
Rebecka Holmstedt Web developer
Pontus Björkgård Web developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer Vanhempainvapaalla
Emil Ena Digital marketer +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital marketer
Eva-Stina Kjellman Photographer
Daria Gatska Photographer