Puhetta raha-asioista. Mikä on järkevä markkinointi­budjetin koko?

Markkinointi on investointi silloin kun se tehdään oikealla tavalla. Lukujen valossa meillä panostetaan kuitenkin mainontaan suhteellisen vähän. Minkä kokoinen budjetin tulisi olla ja kuinka paljon muut käyttävät markkinointiin? Katsotaan asiaa tarkemmin.

Näin muissa yrityksissä tehdään

Yhdysvalloissa yritykset käyttävät markkinointiin keskimäärin 7,9 % kokonaisliikevaihdosta, osoittaa The CMO Surveyn helmikuussa 2018 julkaisema raportti. On varsin luonnollista, että B2C-yrityksillä on taipumus käyttää vähän enemmän ja B2B-yrityksillä hieman vähemmän. Alakohtaiset vaihtelut ovat tietysti suuria, mutta luku antaa osviittaa tilanteesta.

Miltä meillä sitten näyttää? Me emme ole kyllä yhtä rohkeita. Mainostajien Liitto on 70-luvulta lähtien toteuttanut vuosittaisen mainosbarometrin, joka ennustaa markkinoinnin kehitystä. Viime syksyn tulokset osoittavat, että suomalaisissa yrityksissä käytetään markkinointiin keskimäärin 3,7 %. Jos katsoo Svenskt marknadsföringsindex 2017 -tutkimusta nähdään, että tilanne Ruotsissa on suurin piirtein sama. Miltä sinun yrityksessäsi näyttää? Miltä pitäisi näyttää?

Me suosittelemme

Ei ole olemassa yhtä ainoaa lukua jota poikkeuksetta sopisi jokaiselle yritykselle. Koska tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen mitä markkinointiin voi ja kannattaa käyttää, on liian paljon ja ne muuttuvat. Suomalaiset yritykset ovat yleisesti ottaen varovaisia panostamaan markkinointiin ja suurella todennäköisyydellä lisäpanostukset kannattaisivat. Amerikkalaisia meidän ei tarvitse päihittää, mutta voisi yrittää panostaa vähän enemmän kuin Suomessa keskimäärin.

Pohjimmiltaan syy on yksinkertainen: kaikki yritykset tarvitsevat asiakkaita, ja markkinoimalla saa lisää asiakkaita ja uskollisempia asiakkaita. Kun perustat uuden yrityksen, lanseeraat uuden tuotteen tai tarjoat uutta palvelua, tiedon on tavoitettava potentiaaliset asiakkaat. Jos yrityksesi on ollut olemassa 50 vuotta ja tarjoaa edelleen samoja tuotteita – markkinoi niitä! Mitä ilmeisimmin sinulla on toimiva konsepti, josta paljon useamman pitäisi saada kuulla.

Panostuksilla lentoon – miten budjetti kannattaa käyttää?

Kun yrityksessäsi on päästy yksimielisyyteen markkinointibudjetista, seuraava kysymys on, mihin rahat käytetään. Aivan kuten asiakkaasikin, haluat saada rahoillesi mahdollisimman hyvän vastineen, ja asiakkaidesi tavoin joudut punnitsemaan määrän ja laadun välistä suhdetta.

Jos yrityksen sisällä ei ole osaamista ja resursseja markkinoinnin toteuttamiseen, varmempi ratkaisu on käyttää ulkopuolisia asiantuntijoita. Siinä voittaa pitkällä aikavälillä, koska voi itse kehittää ja keskittyä täysin omaan ydintoimintaan samalla kun joku muu huolehtii markkinoinnista. Ulkopuolisen asiantuntijan käyttäminen tuo lisäksi useita muita hyötyjä. Omaa toimintaansa katsoo usein putkinäöllä, mutta yrityksen ulkopuolinen henkilö pystyy näkemään mahdollisuudet, joihin itse ei ole kiinnittänyt huomiota.

Me Wikström Medialla keskustelemme mielellämme yrityksesi markkinoinnin mahdollisuuksista. Täydentävän tiedon avulla voimme rakentaa konseptit ja strategiat jotka ovat juuri teille mahdollisimmat tehokkaat ja tarkoituksenmukaiset. Budjetin koko ei ole ratkaiseva, takaamme vastineen niille rahoille, jotka olet valmis sijoittamaan.

Sovi tapaaminen meidän kanssamme ja soita tai lähetä meille viesti.

Lisää artikkeleita

Tervetuloa Ann-Sofie ja nähdään, Cecilia!

Cecilia on tuttu kasvo monille asiakkaistamme. Mutta emme tule näkemään häntä vähään aikaan kovinkaan paljon – ilahduttavasta syystä – hän odottaa perheenlisäystä!

Tästä syystä olemme etsineet oikeaa henkilöä hänen seuraajakseen. Ja erittäin huolellisen rekrytointiprosessin jälke...

Lehdistötiedote 22.10.2020

Mainostoimisto Pietarsaaren keskustassa, Wikström Media, on erikoistunut brändistrategioiden rakentamiseen. Digitaalinen markkinointi on itsestään selvä osa työtä ja siihen he ovat viime vuosina panostaneet paljon. Nyt he näkevät kuitenkin tarpeen vahvistaa osaamista entistä nopeammin.

– Poikkeuk...

Ei messuja kahteen vuoteen

Messuja perutaan. Myyntiedustajat pysäytetään ovelle. Jokainen liiketoimintaa edistävä irl-kokous peruutetaan. Siksi on äärimmäisen tärkeää, mitä te viestitte digitaalisesti lähivuosien aikana. Me ehdotamme tätä.

Key account manager Cecilia Hellundilla on pitkä kokemus messuosast...

Oletko valmis keskustelemaan kanssamme
seuraavasta projektista?

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the Board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key Account Manager Vanhempainvapaalla
Ann-Sofie Jansson Key Account Manager +358 44 763 1423‬
Kristiina Oikarinen Account Manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Löfdahl Sales Assistant Vanhempainvapaalla
Lina Abbor Sales Assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior Advisor
Thomas Kula Account Manager +358 41 318 6127
Tom Johansson Art Director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art Director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic Designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic Designer
Kimmo Penttala Graphic Designer
Christoffer Reinilä Graphic Designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Åsa Broo Copywriter +358 44 901 7117
Maria Rönnbacka Head of Copy +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter Vanhempainvapaalla
Patricia Lassila Copywriter +358 44 901 6155
Katarina Jansson Copywriter
Jakob Backlund Copywriter
Ella Kuoppamaa Copywriter
Mattias Björkholm Head of Web Development +358 44 750 6004
Rebecka Holmstedt Web Developer Vanhempainvapaalla
Pontus Björkgård Web Developer
Hannes Nyåker Web Developer
Johanna Mäkipelto App Developer
Jasmine Edfelt Head of Video Production +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & Animation
Sara Möller Digital Marketer Vanhempainvapaalla
Emil Ena Head of Digital Marketing +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital Marketer +358 44 901 6677
Eva-Stina Kjellman Photographer