5 hyvää neuvoa kotisivun suunnitteluun

Hyvin suunniteltu kotisivu tuo uusia asiakkaita ja auttaa pitämään yhteyttä nykyisiin. Se on vuorovaikutteinen ja vastaa asiakkaiden kysymyksiin. Se nostaa esille yrityksen parhaat puolet ja lisää uskottavuutta. Hyvä kotisivu tekee vaikutuksen. Jäljellä on vielä kysymys: Kuinka toimiva kotisivu tehdään? Me tiedämme.

1. Aloita luonnoksesta

Ilman minkäänlaista karttaa on helppo eksyä – aloita siksi vastaamalla muutamaan
kysymykseen, jotka ohjaavat sinua oikeaan suuntaan. Kenelle kotisivu on tarkoitettu? Mitä kävijöiden pitää pystyä tekemään siellä? Mitä toimintoja siellä on oltava? Haluatko, että kotisivulta välittyy määrätty tunne? Hahmottele suurin piirtein, miltä sivu mielestäsi voisi näyttää. Luonnos auttaa sinua päätöksissä, kun työ etenee.

2. Ulkoasu antaa sisällölle mahdollisuuden…

Muutamalla nopealla klikkauksella on mahdollista vertailla kymmeniä verkkosivuja, jotka tarjoavat samanlaisia palveluita, tuotteita tai tietoja. Verkkosivun suunnittelu voi ratkaista, jäävätkö kävijät sivullesi vai palaavatko he takaisin hakutuloksiin. Jos sivu näyttää vanhentuneelle ja huonosti suunnitellulle, kävijä kyseenalaistaa yrityksen uskottavuuden. Lisäksi, jos sieltä on hankala löytää etsimäänsä, kävijä ärsyyntyy nopeasti.

Kun haluaa erottua kilpailijoista, verkkosivun ulkoasu on suunniteltava esteettisesti houkuttelevaksi ja toimivaksi. Anna ulkoasun heijastaa yritystäsi ja ryhmittele tieto niin, että kävijät vaistomaisesti löytävät sen mitä he etsivät. Katso mallia muista verkkosivuista, joissa sinun mielestäsi on helppo liikkua.

3. … mutta muista, että nimenomaan sisällön on vakuutettava

Vierailijat voivat arvostaa sivuston ulkoasua, mutta jos sieltä ei löydy muuta hyödyllistä, he klikkaavat ruksia. Palaa takaisin luonnokseesi ja mieti, millaisia tekstejä tarvitaan. Mitä kävijä haluaa tietää? Ja mitä sinä haluat kävijän saavan selville? Kirjoita luonnos ja karsi sitten epäoleellinen – liian pitkissä teksteissä on riski, että tärkein ydinviestisi häviää.

4. Vaihtele esitystapoja

Kävijöiden on mukavampi ja helpompi omaksua tietoa, jos se esitetään useammalla tavalla. Yhdistä siksi teksteihin ammattilaistason valokuvia/videoklippejä/graafisia elementtejä kokonaisuuden selkeyttämiseksi. Mutta huolehdi siitä, että klipit tai kuvat ovat samaa tasoa kuin muu materiaali, ja että ne tuovat kävijälle lisäarvoa. Voit esimerkiksi ottaa mukaanvalokuvia yrityksesi toiminnasta ja henkilökunnasta, koulutusvideon myymästäsi tuotteesta, 3D-animaation tuotteesi rakenteesta, tai graafisen esityksen jostakin työprosessista.

5. Sinun ja kävijöiden turvaksi

On täysin selvää, että et halua kenenkään muun manipuloivan kotisivusi tietoja. Yhtä itsestään selvää on, että kävijöiden esimerkiksi yhteystietolomakkeen kautta lähettämien viestien tulee pysyä teidän välisinä. Salauksesta ja tietoturva-aukoista puhutaan, mutta mitä ne oikeasti tarkoittavat? Meidän verkkosuunnittelijamme Mattias vastaa:

“Salaamalla verkkosivun liikenne suojataan viestien, henkilötietojen ja luottokorttitietojen kaltaiset arkaluontoiset tiedot. Kolmas osapuoli ei pysty lukemaan salattua tietoa ilman oikeaa avainta. Salattu yhteys tunnistetaan siitä, että kotisivun osoitteen edessä on ‘https’, ‘http’ sijasta. Lisäksi Google palkitsee salatulla yhteydellä varustettuja kotisivuja, mikä tarkoittaa, että ne nousevat hakutuloksissa korkeammalle kuin salaamattomat kotisivut. Toinen asia josta tulee huolehtia, on nk. tietoturva-aukko. Tietoturva-aukko on järjestelmän heikkous, jota ulkopuoliset voivat hyödyntää kotisivun manipulointiin. Tietoturva-aukko vältetään kotisivun säännöllisellä päivityksellä. Turvallisuus ei ole ensimmäinen asia jota tulee miettineeksi kotisivua luonnostellessa, mutta se on ehdottomasti askelma jonka yli ei saa hypätä.”

Tarvitsetko apua kotisivujen toteuttamiseen?

Meiltä löytyy osaaminen, välineet ja ennen kaikkea ideat, joiden avulla rakennamme sinulle uniikit kotisivut. Taitavat graafikkomme ja verkkosuunnittelijamme työskentelevät yhdessä luodakseen nykyaikaiset ja käyttäjäystävälliset kotisivut. Suunnittelemme myös responsiivisia verkkosivustoja, mikä tarkoittaa, että sivuston ulkoasu toimii optimaalisesti, tullaanpa sivustolle mobiilin, tabletin tai tietokoneen kautta. Copywriterimme muotoilevat tekstit joilla tavoite saavutetaan, kun tavoitteena on myydä, viihdyttää tai antaa tietoa. Miksi et tekisi kaikkea samalla kertaa? Ja mikäli tarvitset tasokkaita valokuvia ja videoklippejä nostaaksesi vielä kotisivujen tasoa – tarjoamme luonnollisesti myös ne. Vain mielikuvitus on rajana, ja meiltä ei mielikuvitusta puutu. Rakennamme kokonaisuuksia, joille annetaan palaute: Wau!
Lähetä meille sähköpostia info@wikstrommedia.fi. Tarkemmat yhteystietot löydät täältä.

Lisää artikkeleita

Tervetuloa Ann-Sofie ja nähdään, Cecilia!

Cecilia on tuttu kasvo monille asiakkaistamme. Mutta emme tule näkemään häntä vähään aikaan kovinkaan paljon – ilahduttavasta syystä – hän odottaa perheenlisäystä!

Tästä syystä olemme etsineet oikeaa henkilöä hänen seuraajakseen. Ja erittäin huolellisen rekrytointiprosessin jälke...

Lehdistötiedote 22.10.2020

Mainostoimisto Pietarsaaren keskustassa, Wikström Media, on erikoistunut brändistrategioiden rakentamiseen. Digitaalinen markkinointi on itsestään selvä osa työtä ja siihen he ovat viime vuosina panostaneet paljon. Nyt he näkevät kuitenkin tarpeen vahvistaa osaamista entistä nopeammin.

– Poikkeuk...

Ei messuja kahteen vuoteen

Messuja perutaan. Myyntiedustajat pysäytetään ovelle. Jokainen liiketoimintaa edistävä irl-kokous peruutetaan. Siksi on äärimmäisen tärkeää, mitä te viestitte digitaalisesti lähivuosien aikana. Me ehdotamme tätä.

Key account manager Cecilia Hellundilla on pitkä kokemus messuosast...

Oletko valmis keskustelemaan kanssamme
seuraavasta projektista?

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the Board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key Account Manager Vanhempainvapaalla
Ann-Sofie Jansson Key Account Manager +358 44 763 1423‬
Kristiina Oikarinen Account Manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Löfdahl Sales Assistant Vanhempainvapaalla
Lina Abbor Sales Assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior Advisor
Thomas Kula Account Manager +358 41 318 6127
Tom Johansson Art Director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art Director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic Designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic Designer
Kimmo Penttala Graphic Designer
Christoffer Reinilä Graphic Designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Åsa Broo Copywriter +358 44 901 7117
Maria Rönnbacka Head of Copy +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter Vanhempainvapaalla
Patricia Lassila Copywriter +358 44 901 6155
Katarina Jansson Copywriter
Jakob Backlund Copywriter
Ella Kuoppamaa Copywriter
Mattias Björkholm Head of Web Development +358 44 750 6004
Rebecka Holmstedt Web Developer Vanhempainvapaalla
Pontus Björkgård Web Developer
Hannes Nyåker Web Developer
Johanna Mäkipelto App Developer
Jasmine Edfelt Head of Video Production +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & Animation
Sara Möller Digital Marketer Vanhempainvapaalla
Emil Ena Head of Digital Marketing +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital Marketer +358 44 901 6677
Eva-Stina Kjellman Photographer