Slut på ordrar, säger kunden. Vad gör vi nu?

Om hur starka varumärken kan bära företag genom kriser.

Året har hittills varit minst sagt besynnerligt och det är inte lätt att som företag stå stadigt när det stormar. Men det finns sätt.

Det är en morgon i april som Jakob, vd på Wikström Media, får samtalet. Företagaren i luren låter märkbart orolig.

– Just nu jobbar vi med de sista beställningarna och ordrarna är slut. Om två veckor är jag säkert tvungen att permittera. Jag vet inte riktigt hur vi ska ta oss ur det här, säger kunden.

Coronavåren är en prövning ingen räknat med. Som många andra gick personalen på Wikström Media under våren över till distansarbete. I övrigt har läget varit ganska oförändrat, en del rekryteringar har t.o.m. behövt göras. Men pandemin har drabbat branscher olika hårt. För en del är det den värsta krisen i företagets historia.

Ingen kan vifta med ett trollspö och ta kål på viruset. Är det då långsökt att företagaren vänder sig till oss, en varumärkesbyrå, för hjälp? Jakob svarar.

– Inte det minsta. Vi står tillsammans med våra uppdragsgivare i med- och motgång. Det här är inget undantag, trots undantagstillstånd.

Jakob Wikström, VD

Cecilia Hellund, key account manager

Ett starkt varumärke klarar bättre av kriser

Wikström Media har med majoriteten av kunderna ett mångårigt samarbete där de strategiskt jobbat med att bygga företagens varumärke och påverka målgrupperna. Ett starkt varumärke fortsätter finnas i kundernas medvetande under krisen, trots att det tillfälligt inte blir många köp gjorda.

– Behovet av ett etablerat företags produkter och tjänster försvinner ju inte. Man måste bara se till att vara kundernas förstahandsval när stormen lagt sig, och det arbetet bör pågå hela tiden. Varumärkesbyggandet. Då ligger du steget före dina konkurrenter, förklarar Jakob.

– Sen är det förstås väldigt varierande vilken sorts hjälp uppdragsgivarna behöver under utmanande tider. Varumärken ska per definition vara unika, då kan vi inte tillämpa en universallösning, utvecklar Cecilia, key account manager.

 

Inte för sent att börja bygga ett starkt varumärke

Företagaren som omnämns i denna artikel var ingen mångårig kund. Men det betyder inte att samtalet kom för sent.

– Han gjorde helt rätt. Han tog kontakt, han sökte kompetens. I en sån här situation kan man se stor skillnad mellan de som passivt väntar ut situationen och de som aktivt fortsätter marknadsföra sig. Den senare gruppen kommer mycket starkare tillbaka när uppgången kommer, och den kommer förr eller senare, betonar Jakob.

De som fortsätter marknadsföra sig under utmanande tider kommer mycket starkare tillbaka när uppgången kommer. Och uppgången kommer, det är bara en fråga om när.

– Samtidigt är det viktigt att man ställer sig frågan om företagets kapacitet inom marknadsföring är tillräcklig för det, vare sig man har egen personal eller en leverantör, tillägger Cecilia.

 

Strategier är inget enmansjobb

Så hur vet man om kapaciteten är för liten?

– Om man inte får det resultat man önskar, förstås. Men tänk också på att varumärken inte byggs genom slumpmässiga val. Genomarbetade strategier ligger alltid bakom och det är inget jobb för en eller två personer, säger Cecilia.

Sen start har Wikström Media strävat efter att varje expertområde ska ha ett eget team. Nu är det verklighet. Ett team jobbar endast med strategier och koncept, ett team jobbar endast med det visuella, ett team endast med text o.s.v.

Sen samarbetas det såklart över gränserna, men poängen är att flera experter vrider och vänder på samma material. Det förbättrar både kvalitén och leveranssäkerheten.

Tuomo Syri och Jasmine Edfelt (Video & animation)

Lär känna fler ur vårt team här

Varumärken består

Det är tufft för många nu. För en del finns ingen återvändo. För alla andra har Wikström Media ett tydligt budskap: Ta makten över er framtid. Gör något som mer beständigt stärker företaget. Har ni inte satsat på varumärket tidigare så gör det nu så snart ni kan.

– Tillsammans kan vi skapa ett varumärke som känns igen långt efter att alla kampanjer tystnat, ett varumärke som stannar kvar i människors medvetande under och efter oroliga tider. Var någon att lita på. Och välj någon du litar på, säger Jakob.

Fler artiklar
Bakom kulisserna på Wikström Media
Är din hemsida bra nog för 2019? Vi ger bort 3 gratis hemside­analyser!
Hjälp! Marknads­föringen i sociala medier ger inte resultat. Varför inte?

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager +358 44 763 1423
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Molander Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Pamela Hansson Account manager Föräldraledig
Thomas Kula Project leader +358 41 318 6127
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Jannika Emaus Graphic designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Sara Vidjeskog Copywriter
Åsa Broo Copywriter
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter +358 44 901 6155
Mattias Björkholm Web developer
Samuel Granvik Web developer
Rebecka Holmstedt Web developer
Pontus Björkgård Web developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer Föräldraledig
Emil Ena Digital marketer +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital marketer
Eva-Stina Kjellman Photographer
Daria Gatska Photographer