Spelar utseende någon roll? Intervju med vår art director Jennie Svartsjö

Hur kan något så flyktigt som ett första intryck ha betydelse i ett långsiktigt bygge av ett starkt varumärke?

Vilka konkreta fördelar kan ditt företag få genom att förbättra sin visuella identitet?

Vi plockar fram skissblocket och tecknar ner svar på frågorna tillsammans med vår art director, Jennie.

NAMN: Jennie Svartsjö YRKE: art director på Wikström Media Om Jennie:en kreativ och väldigt motiverad problemlösare, nattuggla och diplomatisk tusenkonstnär som gillar att skratta och sätta färg på tillvaron.

Fungerande design är visuell konkurrenskraft

Orsakerna till att det lönar sig för företag att beakta sin grafiska profil är många. I grund och botten handlar allt om att företagens kunder är, eller åtminstone representeras av, människor. Människor är i sin tur visuella varelser som dras till det som är estetiskt tilltalande.

– Många företagare vet inte ens om hur mycket försäljningar och hur mycket medvetenhet om sitt varumärke de skulle vinna ifall de förbättrade sin visuella kommunikation. Som art director är det ett av mina viktigaste uppdrag att se de här möjligheterna och att utarbeta grafiska koncept som hjälper kunden att nå sina målsättningar, eller helst överträffa dem, förklarar Jennie.

Man kan säga att fungerande design är visuell konkurrenskraft. En snygg hemsida eller en elegant produktförpackning kan hjälpa företag att skilja sig från mängden och att kommunicera trovärdighet och professionalism.

Marknaden är mer än en skönhetstävling

Man kan tycka att det finns en sorts dubbelhet i den visuella kommunikationen. Ur företagens synvinkel handlar kommunikationen om ett långsiktigt arbete där en image framträder och förstärks över en längre tid. Ur kundens synvinkel däremot kan ett första intryck – eller en serie första intryck av olika visuella representationer av företaget – vara avgörande.

– Det första intrycket spelar inte bara en roll. Det spelar huvudrollen. Men att designa hemsidor, produktetiketter, broschyrer eller annat till företag handlar inte bara om att det ska se snyggt ut, konstaterar Jennie.

En bra design ska genomsyras av en harmoni och inre ordning. Den ska ha en logisk struktur som gör att betraktaren vägleds av olika grafiska element och fingervisningar som fontstorlekar, placering och så vidare.

”Det första intrycket spelar inte bara en roll. Det spelar huvudrollen.”

Proffsen har större öron

Om det finns ett recept för framgång är samarbete och lyhördhet två av huvudingredienserna. Det är därför enkelt att se skillnad på en professionell marknadsförare och en medioker marknadsförare: proffsen har större öron.

– Om man vill odla en professionell hållning i den här branschen ska man lära sig att lyssna. Våra kunder är experter på sina områden, och de sitter på en massa kunskap som är nyttig för oss då vi ska utforma en marknadsföringskampanj eller något annat projekt. Det första jag gör är därför alltid att sätta mig in i kundens bransch. Jag lämnar designtänket för en stund och gör efterforskningar för att förstå mina kunders behov, deras verksamhetsområde och deras kunder, säger Jennie.

Slutmålet är en helhet som Wikström Medias kunder kan känna sig hemma i och som dessutom når fram till kundernas målgrupper.

Målbilden är det viktigaste bildmaterialet

Att formulera tydliga mål i början av designprocessen är en förutsättning för att man senare ska kunna utvärdera den visuella kommunikationens resultat. Allt beror på dina målsättningar.

Vill du öka medvetenheten om ditt varumärke eller stimulera försäljning? Behöver du stärka ditt företags trovärdighet i branschen eller få flera kunder och potentiella kunder att interagera med varumärket på sociala medier?

– Målsättningen kommer att påverka den grafiska utformningen, vilka kanaler som utnyttjas för marknadsföringen och hur kanalerna används, förklarar Jennie.

”Allt beror på dina målsättningar.”

Det är aldrig för tidigt att börja bygga ett starkare varumärke

– Ifall du funderar på hur människor uppfattar ditt företag eller vill veta mer om vilka fördelar en snygg grafisk profil kan ge ditt varumärke rekommenderar jag att du tar kontakt med en firma som specialiserar sig på just sådana frågor, sammanfattar Jennie.

Boka ett möte med oss och ta reda på hur vi kan stärka ditt varumärke!

SKICKA ETT MEDDELANDE

Tveka inte att ta kontakt, vi välkomnar varje möte och samtal.

    Den här sidan skyddas av reCAPTCHA, vilket innebär att Googles Sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.

    Wikström
    Media

    Ab Wikström Media Oy är en av västra Finlands största marknadsföringsbyråer och specialiserad på idéer, koncept och strategier.

    Vi har egen personal inom reklambranschens alla olika delområden. Huvudkontoret finns i Jakobstad, men för oss är hela Finland lokalt och hela världen vårt arbetsfält.

    Redo att diskutera ditt
    nästa projekt med oss?

    E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
    Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
    Bjarne Wikström Chairman of the Board +358 40 689 4153
    Cecilia Hellund Key Account Manager +358 44 763 1423‬
    Kristiina Oikarinen Account Manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
    Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
    Sofia Löfdahl Sales Coordinator +358 44 493 5680
    Jennifer Nyman Sales Assistant +358 44 700 2489
    Karl-Erik Wikström Senior Advisor
    Thomas Kula Account Manager +358 41 318 6127
    Lina Abbor Account Manager +358 41 319 1669
    Nina Karvonen Project Coordinator +358 45 7835 1723
    Tom Johansson Art Director +358 44 242 2829
    Jennie Svartsjö Art Director +358 44 981 9327
    Natalie Lassila Graphic Designer +358 44 974 5485
    Kim Alvaskari Graphic Designer
    Kimmo Penttala Graphic Designer
    Christoffer Reinilä Graphic Designer
    Ellen-Maarit Juuso Graphic Designer
    Jakob Backlund Head of Copy
    Maria Rönnbacka Head of Copy Föräldraledig
    Sandra Hill Content Specialist +358 44 241 0592
    Åsa Broo Copywriter +358 44 901 7117
    Yvonne Reiner Copywriter +358 44 783 7969
    Patricia Lassila Copywriter +358 44 901 6155
    Katarina Jansson Copywriter Tjänstledig
    Ella Kuoppamaa Copywriter
    Sara Rasmus Copywriter
    Madelen Smedlund Copywriter
    Mattias Björkholm Head of Web Development +358 44 750 6004
    Rebecka Holmstedt Web Developer Föräldraledig
    Pontus Björkgård Web Developer
    Hannes Nyåker Web Developer
    Jasmine Edfelt Head of Video Production +358 44 718 0542
    Tuomo Syri Video & Animation
    Emil Ena Head of Digital Marketing +358 44 986 2509
    Chelsea Ahlgren Digital Marketer +358 44 901 6677
    Ellen Vargas Virkkala SEO Specialist
    Eva-Stina Kjellman Photographer