Inga mässor på 2 år

Vad gör vi när alla affärsskapande möten ställs in?

Mässor ställs in. Resande försäljare stoppas i dörren. Varenda affärsskapande irl-möte avbokas. Det är därför extremt viktigt vad ni väljer att kommunicera digitalt de närmaste åren. Det här föreslår vi.

Vår key account manager Cecilia Hellund har lång erfarenhet av att koordinera och planera företags mässmontrar och -program. Vad betyder mässorna för företagen?

– Mässorna har länge varit viktiga för försäljning och nätverkande. Trots det har en del mässors popularitet på senare år sjunkit. Det är svårt att mäta resultatet av en mässa, och frågan kring vad man egentligen får för mässans prislapp har legat i luften. Som ett alternativ till mässor har olika typer av showroom events synts runtom i de nordiska huvudstäderna.

Nu ställer man dessutom in de flesta mässorna p.g.a. pandemin. Ett bakslag för många och det är svårt att förutspå när det blir aktuellt med mässor igen, men situationen är inte hopplös. Cecilia ser möjligheter.

– Varje företag kan påverka sin framtid. Satsa digitalt och gör något ännu bättre än att delta i en mässa. Ni kan forma innehållet helt enligt era egna villkor och målsättningar. Läs vidare för att se vad vi på Wikström Media föreslår.

Satsa digitalt och gör något ännu bättre än att delta i en mässa.

Ni kan forma innehållet helt enligt era egna villkor och målsättningar.

Cecilia Hellund,key account manager

 

Skippa webinaret. Uppnå wow-effekt med nytänk.

En föreläsning via en halvkass webcam ersätter inte ett mässbesök, tyvärr. Det är outhärdligt långsamt och ger inte en rättvis bild av ert företag. Tänk er istället ett mer förädlat koncept, till exempel i form av ett avancerat live-event.

Med hjälp av vårt videoteam, grafikerteam och copyteam kan vi skapa en tempofylld livesändning som människor vill se, för att det är intressant, spännande eller roligt. Eller allt på samma gång.

Vilket tema vill ni lyfta? Ny produkt? Ny teknik? Vill ni interagera med tittarna samtidigt? Vill ni ha med en expert från andra sidan Atlanten? Vill ni göra det till en återkommande serie? Allt är möjligt.

Eventet produceras så att ni når exakt den känsla ni vill åt: amerikansk nyhetssändning, avslappnad Skavlan-stil eller varför inte nånting mer humoristiskt. Se möjligheterna. Vi har tekniken och kompetensen för att genomföra projekten – ni har innehållet som förtjänar att lyftas.

 

Vad är vitsen?

Öka försäljningen. Öka försäljningen. Öka försäljningen.

Poängen med den här typen av koncept är inte att underhålla. Underhållningen är ett sätt att nå målet och det gör man, lite krasst sagt, genom att påverka människor. När människor uppskattar något så sänker de garden och låter sig influeras.

Vad vill du att målgruppen ska tycka och tänka om ditt företag och era tjänster/produkter? Se det som realistiskt att styra över detta. För det är realistiskt, men inte utan hårt arbete.

 

Och om man i dagsläget inte kan satsa på stor wow-effekt?

Om wow-effekten är utom räckhåll budgetmässigt så bör ni ändå jobba på att utstråla stabilitet. Satsa på det digitala varumärkesbyggandet. Jobba metodiskt och målmedvetet.

Vi har upprepade gånger stött på företag som misslyckats i det här avseendet. De har duttat lite här och lite där. Konsulter har gjort felbedömningar och företagets personal inom marknadsföring saknar helhetstänk för att göra verklig skillnad. Varumärket har snarare raserats än byggts upp.

Alla signaler företaget skickar ut ska följa samma linje. Det absolut viktigaste är att ge en tydlig upplevelse, i dagsläget en tydlig digital upplevelse. Så jobbar vi också, både för oss själva och för våra kunder. Och vi ser resultaten av det arbetet varenda dag.

 

För att summera: satsa digitalt, men gör det rätt.

Nej, det blev inga mässor denna höst och risken finns att det inte blir några nästa höst heller. Satsa därför digitalt, men tänk på att ni är långt ifrån de enda som gör det just nu.

Vem som helst kan koda en hemsida, dra en webbföreläsning och skriva ett inlägg till sociala medier. Vem som helst kan inte göra det metodiskt, målinriktat, snyggt, professionellt och så att det säljer.

Det kan vi.

Och du också om du slår dig ihop med oss.

 

Cecilias checklista för vinnande kommunikation de närmaste åren:

  • Etablera stark digital närvaro
  • Överväg högklassigt live-event som skiljer er ur mängden
  • Arbeta strategiskt och målmedvetet

Och om kapaciteten inte finns inom företaget

 

Fler artiklar
Pressmeddelande 22.10.2020
Slut på ordrar, säger kunden. Vad gör vi nu?
Bakom kulisserna på Wikström Media

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager +358 44 763 1423
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Löfdahl Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Pamela Hansson Account manager Föräldraledig
Thomas Kula Project leader +358 41 318 6127
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Jannika Emaus Graphic designer
Sara Vidjeskog Head of copy
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Åsa Broo Copywriter
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter +358 44 901 6155
Mattias Björkholm Web developer
Samuel Granvik Web developer
Rebecka Holmstedt Web developer
Pontus Björkgård Web developer
Hannes Nyåker Web developer
Johanna Mäkipelto App developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer Föräldraledig
Emil Ena Digital marketer +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital marketer
Eva-Stina Kjellman Photographer
Daria Gatska Photographer