Alla kan skriva, så varför anlita en copywriter?

Vi ger dig 5 goda anledningar*

Som företag vill man sälja sina produkter eller tjänster och bygga en långsiktig relation med kunderna. I något skede kan man behöva rekrytera eller allmänt informera om något. Text kommer att vara ett av de huvudsakliga kommunikationsmedlen i dessa fall. Alla kan skriva, så varför ska du anlita en copywriter egentligen?

1. Dålig text gör mer skada än nytta.

Har du fått en arbetsansökan nån gång med många stavfel? Hur har du reagerat? Språkgrodor kan i bästa fall vara riktigt roliga, men när de upprepar sig tappar man förtroendet för avsändaren.

Att en text uppfattas som dålig/tråkig/svår/oläslig kan bero på en mängd andra orsaker också. Kanske är den otydligt strukturerad med vaga rubriker eller också har man inte tagit mottagaren i beaktande när man skrivit. Efter den trettonde branschtermen vänder läsaren i dörren och scrollar sig vidare. Sånt som stavning, rubriksättning och textanpassning är en copywriters vardag. Lätt som en plätt!

2. En copywriter kan göra en höna av en fjäder.

Vänta nu, är det faktiskt en bra sak? Det här kräver litet förklaring. Om du har försökt skriva en statusuppdatering för ditt företag eller en text till hemsidan har du kanske känt det som att du griper efter halmstrån. Vad ska jag skriva som är intressant?

Det är svårt att se det unika i det som är ens vardag. Det är lättare för en utomstående, och ännu lättare för en utomstående som ständigt är på jakt efter berättelser (= en copywriter). Du ser fjädrar, en copywriter ser hönor och dina kunder ser anledningar till att välja dig och dina produkter/tjänster.

3. Att skriva är som att gå på lina, kan du hålla balansen?

På ena sidan linan finns ditt företag och på andra sidan kunden. Texten ska reflektera ditt företag och ge en enhetlig bild utåt. Samtidigt ska språket och textens uppbyggnad tilltala den specifika målgruppen.

Skrivandet är en balansgång mellan olika formuleringar och ordval. För den som saknar språkkänsla och vokabulär är det svårt att anpassa texten så att man uppnår önskad effekt, men för en copywriter är det inget problem.

4. Tid är en värdefull bristvara.

Det här är sanning både för dig och för dem som du riktar dig till i dina texter. Ingen har tid att läsa eländiga texter och eftersom det inte blir nån tentamen på slutet kan din målgrupp lika bra sluta läsa halvvägs igenom. När du anlitar en copywriter slår du därför två flugor i en smäll: du sparar din tid och undviker att din målgrupp känner sig bestulen på sin tid.

5. En bild säger mer än tusen ord – och det är riskabelt i marknadsföring.

Slutligen kan vi inte undvika att skriva nåt om det som många tänker: ”Släng in en snygg bild så blir det bra”. Ja, bilder är ett effektivt verktyg för att fånga uppmärksamhet och de är en del av en fungerande marknadsföring. Men en bild utan text ger läsaren ett oändligt tolkningsutrymme.

Vi gör alla olika associationer när vi ser bilder, men med textens hjälp smalnar tolkningsutrymmet. En copywriter berättar för din målgrupp vad det är de ska titta efter i bilden, de berättar varför du valt att dela den och de gör det i enlighet med punkt 3 i denna artikel.

6. BONUS. Bra text väcker läslust.

Konkurrensen är hård, men när vi hittar en text som tilltalar oss läser vi gärna mer. Satsa därför på att erbjuda olika typer av texter. Väck intresse med träffsäkra statusuppdateringar och bygg förtroende genom djupa artiklar och välsvarvade hemsidetexter. Skrapa inte bara på ytan utan låt läsaren utforska mer.

 

*Plot twist: I denna artikel ger vi dig 5 goda skäl till att anlita en copywriter. I verkligheten är de bara 3: Kristiina, Sara och Casimir, Wikström Medias copywriters. Vill du också att de ska producera dina svenska, finska och engelska texter? Hör av dig till oss, du hittar kontaktuppgifter här.

Fler artiklar
Slut på ordrar, säger kunden. Vad gör vi nu?
Bakom kulisserna på Wikström Media
Är din hemsida bra nog för 2019? Vi ger bort 3 gratis hemside­analyser!

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager +358 44 763 1423
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Molander Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Pamela Hansson Account manager Föräldraledig
Thomas Kula Project leader +358 41 318 6127
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 44 981 9327
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Jannika Emaus Graphic designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Sara Vidjeskog Copywriter
Åsa Broo Copywriter
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter +358 44 901 6155
Mattias Björkholm Web developer
Samuel Granvik Web developer
Rebecka Holmstedt Web developer
Pontus Björkgård Web developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer Föräldraledig
Emil Ena Digital marketer +358 44 986 2509
Chelsea Ahlgren Digital marketer
Eva-Stina Kjellman Photographer
Daria Gatska Photographer