5 goda råd när du planerar din hemsida

En bra hemsida genererar nya kunder och hjälper dig hålla kontakten med gamla. Den öppnar upp för dialog och svarar på kundernas frågor. Den visar företaget från sin bästa sida och bidrar till ökad trovärdighet. En bra hemsida imponerar.
Frågan är bara: Hur gör man en bra hemsida? Vi vet.

1. Börja med en skiss

Det är lätt att gå vilse om man inte har någon karta – börja därför med att besvara några frågor som leder in dig på rätt spår. Vem riktar sig hemsidan till? Och vad ska besökarna kunna göra på sidan? Vilka funktioner behöver finnas? Är det någon speciell känsla du vill att den ska förmedla? Rita i stora drag upp hur du tänker dig att sidan ska se ut. Skissen hjälper dig ta beslut längre fram i arbetet.

2. Utsidan ger insidan en chans…

Med några enkla svep kan människor jämföra tiotals webbplatser som erbjuder liknande tjänster, produkter eller information. Din webbdesign kan avgöra om besökarna stannar kvar hos dig eller går tillbaka till sökresultaten. Om sidan ser föråldrad och ogenomtänkt ut ifrågasätter besökarna trovärdigheten. Är det dessutom svårt att hitta vad man söker blir man snabbt irriterad.

För att bräda konkurrenterna behövs en design som är både estetiskt tilltalande och funktionell. Låt designen spegla företaget och sortera information så att besökarna intuitivt hittar det de söker. Ta till exempel modell av andra hemsidor som du själv tycker är lättnavigerade.

3. … men kom ihåg att det är innehållet som övertygar

Besökarna kan uppskatta din webbdesign, men om det inte finns något annat att hämta klickar de ändå på krysset. Gå tillbaka till din skiss och fundera över hurdana texter du behöver ha. Vad vill besökaren veta? Och vad vill du att besökaren ska få reda på? Skriv utkast och gallra sen bort oväsentligheter – med för långa texter riskerar du att ditt huvudsakliga budskap går förlorat.

4. Variera mera

Det är roligare och lättare för besökarna att ta till sig informationen om den presenteras i flera former. Kombinera därför texterna med professionella fotografier/videoklipp/grafiska element för att lätta upp helheten. Men var noga med att klippen eller bilderna håller samma standard som resten av materialet samt att de ger dina besökare mervärde. Du kan t.ex. ha med fotografier av din verksamhet och din personal, en instruktionsvideo för en produkt du säljer, en 3D-animering av hur din produkt är uppbyggd, eller grafik som visar en arbetsprocess.

5. Trygghet för dig och dina besökare

Det är givet att du inte vill att någon annan ska kunna manipulera information på din hemsida. Lika självklart är det att meddelanden som skickas från dina besökare, t.ex. via kontaktformulär, behöver stanna mellan er två. Kryptering och säkerhetshål har man hört om, men vad är det egentligen? Vår webbutvecklare Mattias svarar:

“Genom att kryptera trafiken till din hemsida skyddar du känsliga uppgifter som meddelanden, personuppgifter och kortuppgifter. Krypterad information är oläsbar för en tredje part utan rätt nyckel. Du känner igen en krypterad anslutning genom att det står ‘https’ framför hemsidans adress istället för ‘http’. Google premierar dessutom hemsidor med krypterad anslutning, vilket gör att de landar högre upp i sökresultaten än sidor med okrypterad anslutning. En annan sak att hålla koll på är s.k. säkerhetshål. Säkerhetshål är en svaghet i systemet som obehöriga kan utnyttja för att manipulera din hemsida. Man undviker säkerhetshål genom att kontinuerligt uppdatera hemsidan. Säkerhet är inte det första man tänker på när man börjar skissa på en hemsida men det är definitivt ett steg du inte får hoppa över.”

Vill du ha hjälp med din hemsida?

Vi har expertisen, utrustningen och framförallt idéerna för att göra unika hemsidor skräddarsydda för dig. Våra skickliga grafiker och webbutvecklare jobbar tillsammans för att skapa moderna och användarvänliga hemsidor. Vi jobbar även med responsiv webbdesign vilket innebär att hemsidans layout anpassar sig för att fungera optimalt oberoende av om man besöker sidan via mobil, platta eller dator. Våra copywriters mejslar fram texter som uppnår sitt syfte, oavsett om det är att sälja, underhålla eller informera. Varför inte allt på samma gång? Och om du behöver professionella fotografier och videoklipp för att ytterligare höja standarden på din hemsida – det erbjuder vi naturligtvis också. Det är bara fantasin som sätter gränserna, och fantasi är ingen bristvara hos oss. Vi bygger helheter med wow-effekt. Mejla oss på info@wikstrommedia.fi. Fler kontaktuppgifter hittar du på vår startsida.

Fler artiklar
Bakom kulisserna på Wikström Media
Är din hemsida bra nog för 2019? Vi ger bort 3 gratis hemside­analyser!
Hjälp! Marknads­föringen i sociala medier ger inte resultat. Varför inte?

Redo att diskutera ditt
nästa projekt med oss?

E-postadresserna är enligt formen fornamn.efternamn@wikstrommedia.fi.
Jakob Wikström CEO & Sales +358 50 358 5816
Bjarne Wikström Chairman of the board +358 40 689 4153
Cecilia Hellund Key account manager +358 44 763 1423
Kristiina Oikarinen Account manager (Helsinki area) +358 40 060 7364‬
Tiina Sjölund Financial & Employee Experience Manager +358 41 319 7622
Sofia Molander Sales assistant +358 41 319 1669
Karl-Erik Wikström Senior advisor
Pamela Hansson Account manager +358 41 319 5527
Tom Johansson Art director +358 44 242 2829
Jennie Svartsjö Art director +358 4498 193 27
Natalie Lassila Graphic designer +358 44 974 5485
Kim Alvaskari Graphic designer
Kimmo Penttala Graphic designer
Jannika Emaus Graphic designer
Sandra Hill Copywriter +358 44 241 0592
Sara Rönnlöv Copywriter
Åsa Broo Copywriter
Sage Borgmästars Copywriter
Maria Rönnbacka Copywriter +358 41 317 1953
Yvonne Reiner Copywriter
Sandra Holmgård Copywriter +358 41 318 6127
Mattias Björkholm Web developer +358 44 750 6004
Samuel Granvik Web developer
Rebecka Holmstedt Web developer
Pontus Björkgård Web developer
Robin Krokfors Web developer
Jasmine Edfelt Video team leader +358 44 718 0542
Tuomo Syri Video & animation
Sara Möller Digital marketer +358 44 986 2509
Emil Ena Digital marketing assistant
Eva-Stina Kjellman Photographer
Daria Gatska Photographer
Thomas Björklund Drone pilot